mysterieus

Lisanne Stam 10 augustus 2021 Auteur
'Altijd over haar schouder kijken. Misschien dat ze daarom het verleden niet achter zich kon laten; haar leven lang had ze geleerd om achterom te kijken. Door nooit vooruit te kijken struikelde ze voortdurend over dingen.'

Margot en haar moeder Mina hebben een complexe relatie, waar niet veel werd gesproken.
Wanneer Margot haar moeder levenloos vindt, gaat zij op zoek naar de reden van haar overlijden, zo leert ze haar moeder en haar verleden eindelijk kennen.
'Toch wist niemand hoe je de dood bespreekbaar moest maken.'

Dit is een zeer informatief en tegelijkertijd verdrietig verhaal. Het omvat een grote zoektocht naar het leven van de Koreaanse Mina en daarbij leer je Margot ook beter kennen. Lezers krijgen notie van de Koreaoorlog en rellen in LA en bovendien word je getrakteerd op een hele stijlvolle schrijfstijl. De opbouw is heel timide wat heel kenmerkend is voor de hoofdpersonen. Het riep spanning op in combinatie met een vleugje mysterie.
Het verhaal speelt zich af tussen het heden (Margot) en het verleden (Mina), dit is gunstig en zeer afwisselend in verband met de korte hoofdstukken.
De tegenstrijdigheden en cultuurschokken worden heel treffend omschreven, je krijgt een hele beeldende kijk op de gebeurtenissen.

'Als je alleen bent, ben je niemand. Een vrouw alleen stelt al helemaal niets voor.'

Zodra HC een mail rondstuurde of ik een ERC wilde ontvangen (bedankt!), kon ik niet twijfelen. Het is heel speciaal en ik kan ook zeker begrijpen dat het een NY Times Bestseller betreft en Reese Witherspoon (+ haar boekenclub) dol zijn op dit verhaal.

Meer recensies van Lisanne Stam