Zoektocht naar een geest uit het verleden

Lisette 29 juni 2021
De man van Lotte, Emil een Bosnische vluchteling, pleegt zelfmoord tijdens het lopen van de camino in Frankrijk. Lotte kan maar niet begrijpen waarom en twijfelt er ook aan of het wel zelfmoord was.
Tijdens het uitstrooien van de as van Emil in Bosnië, komt ze er achter dat Emil niet Emil was.
Wie was de Emil die Lotte zo goed dacht te kennen? Om daar achter te komen besluit ze zelf dezelfde tocht te gaan lopen, precies een jaar nadat Emil dit gedaan heeft. Ook laat ze een advocaat onderzoek doen in Bosnië naar de achtergrond van Emil. Daarmee brengt ze zonder het in de gaten te hebben zichzelf in gevaar.
In een tweede verhaallijn schrijft een lang anoniem blijvende briefschrijver brieven aan Lotte over het verleden voor en tijdens de oorlog in voormalig Joegoslavië. Deze brieven vormen een leerzame en boeiende aanvulling op het verhaal van de camino en blijken uiteindelijk ook de sleutel naar antwoorden op veel vragen van Lotte.
Anya Niewierra weet historie en fictie prachtig te combineren in een boek dat van het begin tot het einde boeit. Het is geen thriller waarbij je voortdurend op het puntje van je stoel zit, maar wel een boek waar voor de thrillerliefhebber voldoende (onderhuidse) spanning in zit en waarbij de liefhebbers van romans ook aan hun trekken komen.
Na het Bloemenmeisje uit 2020, is dit ook weer een topper van Anya Niewierra. Voor mij alle reden om ook haar eerdere boeken Het Dossier en Vrij Uitzicht nog te gaan lezen.

Meer recensies van Lisette