een prequel

Looneybooks79 12 april 2024
Naar aanleiding van een nieuwe trilogie, die zich in het Nederlandse Delft zal afspelen en zal draaien rond schilder Vermeer, die Jeroen Windmeijer de komende jaren zal schrijven en publiceren (het eerste deel wordt verwacht eind 2023) bracht hij deze kleine prelude uit.

Een museumbewaker van het Museum Valse Kunst te Vledder wordt neergeslagen terug gevonden door de poetsvrouw. Op de muur blijft een lege plek achter waar ooit een vervalsing van Johannes Vermeers ‘Christus en de overspelige Vrouw’ hing, een van de beroemdste vervalsingen door Han van Meegeren. Wie ontvreemde het schilderij en wat zit erachter?

De antwoorden zijn misschien wel te vinden in het verleden, namelijk tijdens de naoorlogse klopjachten op collaborateurs. Eén van die verdachten blijkt del antwoorden te hebben over de herkomst van een aantal van de schilderijen die men vond bij nazi’s en nazi-aanhangers.

Dit kortverhaal baseert zich op een aantal waargebeurde feiten en speelt zich ook af in een museum dat echt bestaat.

Dit was voor mij een eerste keer dat ik iets van Windmeijer las en ik geef toe, het smaakt naar meer. Waar ik nu vooral benieuwd naar ben is waar de schrijver ons heen zal leiden in de toekomstige trilogie! Dit was alvast al een leuk voorgerechtje. Het is natuurlijk een heel kort verhaal dus heel veel wil ik er niet over kwijt om te vermijden iets te ‘spoilen’. Ik ga alvast al op zoek naar het ander werk van de schrijver nu.

De Vervalste Vermeer Auteur: Jeroen Windmeijer

Uitgeverij: HarperCollins Holland / Vlaanderen