Een echte Vermeer?

Looneybooks79 24 april 2024
Mogelijke spoilers in deze review!

Frank Peters kwam een aantal weken geleden op mijn radar via instagram toen ik zag dat hij een booktour deed voor zijn debuutroman 'Het Meisje bij het Venster' en mijn interesse was gewekt. Even de stoute schoenen aangetrokken en de auteur zelf aangesproken met de vraag of ik zijn roman eventueel ook zou mogen lezen en reviewen... soms lonen die stoute schoenen wel eens, hoor!

En ik heb er zeker geen spijt van want dit is een avonturenroman, een misdaadnovel, een liefdesverhaal en een half historisch naslagwerk over Nederland tijdens één van zijn donkerste periodes maar wel met één van 's Nederlands beste schilders, Johannes Vermeer! Interest peaked? Here we go!

Rik Wolters, een alleenstaande man die eenzaam en alleen, met zijn hond Sita, op een kasteeltje, "De Heikant", woont, stuit in het archief in zijn huis op de naam Marie de la Motte. Deze de la Motte, die in 1666 onder heel wat andere namen ook bekend stond, kon de zwager van, de toen nog onbekende schilder, Johannes Vermeer, Willem Bolnes, overtuigen haar te helpen ontsnappen uit een verbeterhuis in Delft. Zij vluchten naar Duitsland, naar Herborn mét een schilderij van Vermeer dat ze gebruiken ter betaling om in de stad binnen te mogen.

Dus Rik ontdekt dat er mogelijk nog ergens in Duitsland een onontdekte Vermeer zou kunnen hangen. Zijn dochter Claire, die zich met kunst bezighoudt, is heel geïnteresseerd en overtuigd haar vader om verder te zoeken naar sporen van dit mogelijks onbekende schilderij, Het Meisje aan het Venster! Tijdens zijn zoektocht ontmoet hij Sandra Molenaars, een actrice en tv-maakster die, na het horen van zijn verhaal, wel de mogelijkheid ziet om een documentaire te schieten over deze zoektocht, samen met haar vaste cameraman en sounddesigner, Taco en Yon.

Met hun vieren reizen ze naar Herborn in Duitsland en bezoeken daar het kasteel waar mogelijks het schilderij nog zou moeten hangen. Tussen Sandra en Rik ontstaat een innige band maar aangezien Sandra al een relatie heeft wordt dat alleen maar ingewikkeld mocht er iets tussen beide effectief ontstaan en zou dat de documentaire ook niet onmiddellijk goed doen.

Terwijl zij hun zoektocht doorheen de geschiedenis maken op zoek naar dit al dan niet vermiste schilderij, zijn er mogelijk nog kapers op de kust ook in de vorm van een misdaadorganisatie, die informatie ontvangt van binnen het onderzoeksteam. Want een nog onbekende Vermeer die ontdekt wordt kan wel eens veel geld opleveren, vooral op de zwarte markt.

De Duitse politie komt op het spoor van Rik en zijn team en van het feit dat de misdadigers het schilderij willen bemachtigen en plannen dan ook een undercover actie om dit te verijdelen! En intussen moeten Rik en Sandra zien samen te werken én een schilderij proberen te vinden zonder enig spoor! Heel spannend allemaal!

Het mag na deze maand (en voor zij die me al wat langer kennen) duidelijk zijn dat alles wat met kunst te maken heeft mijn interesse mag wekken en ook al is het fictie en zijn de historische elementen in een verhaal semi-waar of hier en daar aangepast, het blijft altijd leuk om te vertoeven in een wereld van kunst en in een tijd die niet die van ons is! (Nu niet dat ik zo graag in de zestiende of zeventiende eeuw zou hebben geleefd, dat nu ook weer niet!)

Frank weet zijn lezers te boeien en hij schrijft heel aangenaam, heel vlot en vooral zodanig dat je echt wilt blijven verder lezen en je wilt weten wat er nu met dat schilderij aan de hand is. Doordat hij ook nog eens een aantal genres doorheen mixt, iets wat niet altijd slaagt in een boek want soms is één genre kiezen en boeiend houden al lastig genoeg, maar Frank weet wel wat ie doet, dat is duidelijk. Dit is een debuut voor de man en ik zie zo hard potentieel dat ik nog meer wil lezen van zijn verdere avonturen. In het nawoord van dit boek heeft ie al duidelijk gemaakt dat er een vervolg op de planning staat dus ik kan alvast niet wachten om te weten te komen wat Rik (en Sandra???) nog meer zal (zullen?) beleven!

Het leuke aan dit boek is ook dat er een blik wordt geworpen op de televisiewereld en vooral over hoe verschillend die is bij de Nederlanders. Hoewel ik de mening van Rik in dit boek over televisie wel voor een deel volg blijft het medium televisie toch iets magisch. En nog een leuk dingetje aan 'Het meisje bij het Venster' zijn de kleine links die hier en daar al gelegd worden met België. Dus ik vermoed, verwacht (en dat werd intussen ook al deels bevestigd door de auteur) dat het volgende boek wel eens in ons kleine landje een deel zal afspelen! Iets om naar uit te kijken dus!

En hoewel we nooit echt een schilderij te zien zullen krijgen van Vermeer dat 'Het Meisje bij het Venster' heet, kunnen we er ons wel een voorstelling van maken hoe het in de stijl van de schilder zou kunnen bestaan, als we maar denken aan 'Het Meisje met de Parel' of 'Het Melkmeisje'. Topschilder! Ik zou er zo terug voor naar het Rijksmuseum willen in Amsterdam, enkel en alleen al om een aantal van zijn werken te mogen aanschouwen! (en natuurlijk "De Nachtwacht" van Rembrandt! En ja, ik weet het: 'De Compagnie van kapitein Frans Banninck Cocq en luitenant Willem Van Ruytenburgh maakt zich gereed om uit te marcheren' maar wie kent dat schilderij nou onder die naam?)

Meer recensies van Looneybooks79