Moord in Oostende in 1905

Looneybooks79 18 april 2024

Oostende, de Koningin der Badsteden, is waar we Koning Leopold II konden zien wandelen op de dijk, waar nieuwe gebouwen op zijn initiatief werden bijgebouwd zoals de Royal Palace, en waar héél wat toeristen van binnen-en buitenland kwamen vertoeven!

Dit verhaal speelt zich af in Oostende in 1905, wanneer Koning Leopold II een ontmoeting heeft met de sjah van Perzië. Maar voor deze aankomt vindt men zijn minister, die al eerder naar de stad was gereisd, dood aan in Royal Palace. Een nachtje met een hoertje beviel hem blijkbaar nogal slecht. Op datzelfde moment gebeuren er in de stad heel wat dingen die enerzijds commentaar leveren op de koning en zijn huidige vriendin / maîtresse (en latere barones) Vaughan. Een portie vis met een niet mis te verstane boodschap verschijnt voor de poort van de koninklijke villa, pamfletten worden aan de muur gehangen die kritiek leveren op de koning, zijn barones én zijn beleid en de enige die al deze zaken dient op te lossen is de politieman Hendrikus Ansor. Deze wordt echter langs alle kanten, nog het meeste van de koning zelf, onder druk gezet om deze zaken zo snel mogelijk op te lossen, vooral dan de moordzaak van de Perzische attaché. Het leidt Ansor langs een aantal heel historisch gekende figuren (behalve dan Leopold II natuurlijk) zoals James Ensor, Maurice de Vlaminck en de BWP (Belgische Werkliedenpartij).

Ik kocht dit album naar aanleiding van mijn huidige fascinatie voor alles wat met Oostende te maken heeft, dankzij het James Ensor jaar. (wie mijn blog deze maand al goed heeft gevolgd zal al gemerkt hebben dat er heel wat boeken zijn voorbij gekomen die op de één of andere manier wel gelinkt zijn aan de kunstenaar en vooral aan de stad. En normaalgezien heb ik nog een aantal boeken en zelfs graphic novel in de pijplijn dus jullie zijn nog niet onmiddellijk van mijn fascinatie verlost!

Deze strip is heel mooi getekend en schetst een fantastisch mooi beeld van hoe de stad Oostende aan het begin van de twintigste eeuw eruit moet (kan) hebben gezien en door het verhaal met historische figuren te doorspekken lijkt het ook nog eens alsof het echt gebeurd zou kunnen zijn. Ansor is een kleine kopie misschien van een Hercules Poirot, de Oostendse versie ervan, maar het is vooral Leopold II die in dit verhaal de show min of meer steelt. Dat de man heel wat op zijn kerfstok staan heeft staat zeker niet buiten kijf. Maar ik vind het ook van een durf om toch de man als stripfiguur te durven naar voren brengen en als man van vlees en bloed.

Het dossier op het einde van dit stripalbum vertelt ook meer over een aantal van de historische figuren zoals Leopold, Barones Vaughan en James Ensor dus dat is dan ook nog eens heel leuke extra informatie die de historici onder ons wel graag lezen!

Ik vermoed dat dit een 'one of' zal zijn, dat hier geen sequels meer op zullen komen. Maar het is alvast een mooi tribuut aan een tijd waarin de stad Oostende zijn gouden tijden beleefde! En voor de liefhebbers (ik kan het beamen want ben er dit weekend onder andere ook nog eens geweest), je kan nog heel wat sporen terugvinden uit die tijd en uit de Belle Epoque! Alleen daarvoor zou je in je wagen of de trein moeten stappen en op weg gaan naar de stad waar James Ensor zijn leven sleet, een Belgische koning langs de kades wandelde en je makkelijk een goeie mossel friet kan gaan eten! Smakelijk!

Meer recensies van Looneybooks79