Een spectaculaire invalshoek

Loortje Leest 02 april 2024
Geschiedenisdocent Fabian de Ligt is bezig met een proefschrift over de Jezuïeten in Delft en hoopt dat een gesprek met de gepensioneerde pater Ignatius Kempers hem wat verder kan helpen. De pater heeft namelijk een uitgebreid onderzoek naar een connectie tussen de schilder Johannes Vermeer en de Jezuïeten gedaan. Tegenover Fabian laat Kempers trots blijken dat hij daarbij een enorme ontdekking heeft gedaan, maar hij is niet van plan om er iets over te vertellen. Niet veel later valt de pater dood neer en besluit Fabian in een opwelling om de papieren versie van het onderzoek mee te nemen. Die handeling komt hem alleen duur te staan.

---De meestervervalser---
Op zo’n beetje hetzelfde moment als dat Fabian het onderzoek van pater Kempers in handen krijgt, staat ene David met een vermomming en onder een valse naam in het Museum Valse Kunst in het Drenthse dorpje Vledder. Hier wordt de speciale tentoonstelling over Han van Meegeren feestelijk geopend en daar heeft deze David buitengewoon veel belangstelling voor.

Han van Meegeren was tussen 1923 en 1945 een echte meestervervalser. Hij vervalste een paar schilderijen van Frans Hals, maar wist ook het werk van Johannes Vermeer perfect na te bootsen. Zo perfect, dat zelfs de meest befaamde kunsthistorici geen idee hadden dat ze naar een vervalsing keken.

Tijdens de tentoonstelling bekijkt David de werken Van Meegeren, maar hij is meer geïnteresseerd in de beveiliging van het museum. Het is dan ook niet vreemd dat een dag later het werk De Emmaüsgangers van Van Meegeren uit het museum wordt gestolen. Maar waarom heeft deze man zoveel interesse in deze vervalsing?

---Op zoek naar de enorme ontdekking---
In de tussentijd beseft Fabian meer en meer dat het onderzoek van pater Kempers voor een paar mensen wel heel veel waard is. Er wordt bij hem ingebroken en een collega die voor hem wordt aangezien, wordt zelfs zwaar mishandeld. Samen met zijn collega Yvette gaat hij daarom zelf op onderzoek uit, want die daadwerkelijke enorme ontdekking van pater Kempers is niet in het onderzoek beschreven.

“Yvette draaide haar hoofd half naar achteren. ‘De steen des aanstoots!’ riep ze terug.
Aan het begin, op de hoek van de steeg, bleef ze staan. Fabian kwam enigszins buiten adem naast haar staan. Ze stonden voor de etalage van House of Vermeer, een souvenirshop waar Delfts blauwe producten de boventoon voerden. Yvette keek schuin omhoog.
‘Daar,’ zei ze, en geheel overbodig wees ze naar de gevelsteen die in de muur boven het linkerraam op de begane grond was ingemetseld.

OMTRENT DEZE PLAATS
HEEFT HET HUIS ‘MECHELEN’
GESTAAN WAAR OCTOBER 1632
WERD GEBOREN
JAN VERMEER
DE SCHILDER”

---Een spectaculaire invalshoek---
Er is weinig bekend over het leven van de wereldberoemde schilder Johannes Vermeer, en dat komt vooral omdat zijn schilderijen pas na zijn dood door de critici werden gewaardeerd. Velen hebben geprobeerd om zijn leven te schetsen en dat resulteerde onder andere in het prachtige boek ‘Meisje met de parel’ van Tracy Chevalier en meer recentelijk ‘Melkmeisje’ van Matthias Rozemond.

Jeroen Windmeijer gooit het over een hele andere boeg. Hij komt met een spectaculaire invalshoek over het onbekende leven van Vermeer en zet er een hele interessante tweede verhaallijn over Han van Meegeren naast. Dit omlijst hij – zoals gewoonlijk – met een stortvloed aan interessante feiten uit de geschiedenis, veel spanning en een paar leuke plotwendingen.

Zelf had ik het gevoel dat het plot hier en daar wat rammelde, het was ook niet overal even geloofwaardig. Onder aan de streep maakte dat voor mij alleen weinig uit. Ik vond het onderliggende thema van het verhaal erg mooi, de belangrijkste hoofdpersonen zijn namelijk allemaal naarstig op zoek naar erkenning. Dat komt bijzonder goed naar voren en dat geeft het een extra interessante dimensie!

Deze recensie is ook op mijn blog gepubliceerd: https://loortjeleest.nl/

Meer recensies van Loortje Leest