De waarschuwing van de tarotkaarten

Loortje Leest 26 februari 2024
Het gaat niet best tussen Ellen en haar tienerzoon Mick. Ellen mag dan wel lerares en counselor op een middelbare school zijn (dezelfde school als waar Mick naartoe gaat), tussen haar en haar enige kind wil het maar niet lukken. Dat heeft voor een flink deel te maken met het windsurfongeluk waardoor Mick’s vader drie jaar eerder overleed, Ellen loopt hierdoor over van bezorgdheid om haar 17-jarige zoon en hij verzet zich daar tegen. Door hun ruzies drijven Ellen en Mick steeds verder uit elkaar. Een noodlottige examenreis naar Texel zorgt vervolgens voor nog veel meer ellende.

---De schaduwkant van Mick---
Terwijl Ellen alles op alles zet om de band met Mick te verbeteren, heeft ze geen idee waar haar zoon werkelijk mee bezig is als hij samen met zijn vrienden is. En dat is maar goed ook, want hun activiteiten gaan door de toenemende groepsdruk steeds verder.

Op school is een meisje uit dit vriendenclubje van Mick veelvuldig in de problemen en Ellen doet als counselor haar best om haar gedrag binnen te perken te houden. Wat ze alleen niet weet is dat Mick het buiten schooltijd, zonder haar supervisie, nog veel bonter maakt. Zijn schaduwkant is een stuk donkerder dan ze ooit had kunnen voorzien.

Normaal gesproken gaat Ellen altijd mee op examenreis, maar dit jaar zou ze dat overslaan omdat Mick in de eindexamenklas zit. Het zou geen goed idee zijn als hij tijdens dit uitje zijn moeder in de buurt zou hebben. Wanneer een andere leraar onverwacht ziek wordt, heeft Ellen geen andere keuze dan om toch als begeleider mee te gaan. Op Texel gaat alles alleen al vrij snel vreselijk mis.

---De tarotkaarten---
Ellen en haar zus Jolijn raadplegen regelmatig de tarotkaarten. Jolijn is daar een stuk bedrevener in dan Ellen, toch laat Ellen zich daardoor niet weerhouden om ook regelmatig een enkele kaart te trekken. Het zijn uiteindelijk de kaarten die haar belangrijke inzichten geven.

“Verslagen staart ze naar het armoedige zeil op de vloer. Ze heeft het beklemmende gevoel dat haar iets vreselijks te wachten staat. Haar gedachten gaan met haar op de loop en ze maakt zichzelf weer eens helemaal gek. Ze doet haar ogen dicht en denkt aan de tarotkaart die ze op Daves verjaardag trok. De Ridder van Zwaarden vertelde haar dat ze zich niet onbezonnen in de actie moest storten en zij zag het gewoon niet. Zonder stil te staan bij de consequenties, heeft ze eenzijdig besloten dat ze meeging naar Texel en zich daarmee onuitgenodigd in Micks vriendengroep gekatapulteerd. En nu heeft ze net als de Ridder van Zwaarden halverwege spijt van de reis. Ze is veel te makkelijk aan de waarschuwing van de kaarten voorbij gegaan.”

---Beklemmend---
De wanhoop van Ellen spat bij het lezen van een paar bladzijdes al van de pagina’s af. Ze wil haar zoon bereiken en beschermen en dat lukt haar maar niet. Wanneer niet veel later duidelijk wordt wat Mick allemaal in zijn schild voert als hij met zijn vrienden in het tuinhuisje van de ouders van Liv zit, neemt de spanning in een hoog tempo toe. Dit kan alleen maar heel erg fout aflopen, gaat Ellen op tijd achterhalen wat er gaande is?

Ik heb deze beklemmende thriller van schrijversduo Sophie Fraza en Ester Ankoné echt verslonden! Net als hun vorige thriller Moordende hitte gebruiken deze auteurs herkenbare situaties en personages en zetten ze in stresssituaties waarbij je als lezer wordt uitgedaagd om je af te vragen wat je zelf in zo’n omstandigheid zou doen.

Dat heb ik natuurlijk ook gedaan en ik ben tot de conclusie gekomen dat ik waarschijnlijk precies hetzelfde als Ellen zou hebben gehandeld. Ik heb zelf alleen geen tarotkaarten, maar het zou zomaar kunnen dat mijn interesse hierin door dit boek genoeg is aangewakkerd.

Deze recensie is ook op mijn blog gepubliceerd: https://loortjeleest.nl/

Meer recensies van Loortje Leest