Een 'ouderwets' heerlijk kinderboek!

Heb jij wel eens iets gelezen van Rindert Kromhout of Tonke Dragt? Misschien de boeken van Kikker, of van meester Max, of misschien de Brief voor de Koning, of de Zevensprong?

Nou ik als liefhebber van klassiekers wel! Deze 2 schrijvers klinken voor mij vooraf al als een goed verhaal! En wanneer Tonke Dragt dan op haar 93e nog een boek uit brengt met haar collega Rindert Kromhout van 63 dan is dat iets wat ik MOET lezen! Ik was zo benieuwd en hun verhaal heeft me wel een beetje betoverd!

Het mooie is ook dat dit boek begint met een leuk intro van Tonke Dragt en sluit met een stuk waarin we kunnen lezen hoe dit prachtige verhaal en de verbinding tussen Rindert en Tonke tot stand kwam geschreven door Rindert Kromhout.

Wie achter deze deur verwaalt vertelt het verhaal van Laurenzo, die samen met zijn moeder woont en sinds kort in de klas zit van meester Tom, en waar hij nog niet zoveel vrienden heeft.

Wanneer meester Tom voorleest uit een boek van zijn lievelingsschrijfster hebben de kinderen veel vragen. Bestaat ze wel echt? De meester stelt voor haar een brief te schrijven en warempel krijgen de kinderen antwoord. Daar ontstaat een mooie uitwisseling en zij maakt alle kinderen nieuwsgierig naar het Koninkrijk der Kosmopolieten, wat je alleen kunt betreden met een visum dat goedgekeurd moet worden door de ambassadeur. Laurenzo mag op bezoek bij de schrijfster en ontdekt daar een geheimzinnige deur… Wat wacht daar achter?

Wat was het genieten om dit bijzondere boek te lezen! Een tijdloos verhaal over kinderen die het niet makkelijk hebben en hun enthousiaste meester. De stille Laurenzo die zich groots voelt, en de groep die steeds meer een groep wordt. Het is moeilijk uit te leggen maar dit boek ontroerde me. Ik werd meegenomen in een spannend en fantasievol avontuur, niet wetende waar we zouden belanden.

Ik vond het heerlijk om deel uit te maken van de klas van Meester Tom en hun zoektocht naar de verborgen wereld achter de geheimzinnige deur van Lavinia Morgenster. Ik heb het boek dan ook in 1 ruk uit te lezen.

Dus als jij wel van klassieke verhalen houdt en zin hebt in een avontuur, lees dan zeker dit boek! Van mij krijgt het 5 sterren!

Meer recensies van Love_books_like_manon_neke