Aanrader die verwachtingen inlost

Luc Steensels 20 mei 2024
Laat ik het maar bekennen : ik houd niet van dikke boeken. Meestal kan je immers talrijke pagina's schrappen, zonder het verhaal tekort te doen. Teveel woorden die het verhaal vertragen of zich schuldig maken aan meer van hetzelfde. Dus ben ik met enige reserve aan deze roman begonnen, maar ik moet bekennen dat de verwachtingen, die door de talrijke jubelende recensies van de hebban-lezers werden gewekt, helemaal werden ingelost. Het is een verrassend originele plot met een - ik geef toe - soms iets te sentimentele inslag. Dus zeker een plus voor alle vrouwelijke lezers. Tussendoor is het boek een pleitzang voor een alternatieve levensstijl, vegetarisch eten, eenheid met de natuur, maar ook een mooie reisbrochure voor de Pyreneeën en de Franse Middellandse Zee-kust, een brochure voor mindfulness en meditatie. Het verhaal zuigt je mee in de leefwereld van de twee protagonisten, die naarmete ze dichter tot mekaar komen, ook meer en meer van hun eigen leven en ontwikkeling bloot geven. Soms een beetje archetypisch, zwart-wit, zoals de verafgoode vader - de walgelijke schoonfamilie... je kent dat wel. Maar hier past het binnen de vertelling die er een is van hoop en zingeving. 4,5 ster, die ik met plezier naar boven afrond.

Meer recensies van Luc Steensels