Met zorg geschreven

Luc Steensels 26 maart 2024
Op de cover van het boek staat een stuk van een van de panelen van het Lam Gods. Dit bijzondere werk van de gebroeders Van Eyck is blijkbaar ook schatplichtig aan de zus van Jan, Hubrecht en Lambrecht Van Eyck, nl. de jongste zus Margriete. Zij komt in deze roman naar voor als een gedreven kunstenares, vooral vanuit het miniatuurwerk in de toen nog met de hand geschreven boeken. Inderdaad bevat het wereldvermaarde Lam Gods bijzonder veel natuurgetrouwe details die van het paneel een onuitputtelijke bron van verwondering en schoonheid maken. Het is dan ook een mooi boek om met de computer in aanslag te lezen. Je kan dan op het internet op zoek gaan naar de details die in het boek worden beschreven. En alhoewel dat een en ander waarschijnlijk niet 100% historisch correct zal zijn, slaagt de schrijfster erin om je aandacht te trekken en te behouden. Sterk werk van Karthleen Vereecken. Persoonlijk was ik wat minder gecharmeerd door de ontluikende sexualiteit van Margriete en de keuze die ze maakt voor een celibatair leven gewijd aan de kunst. Toch beschrijft ze treffend de gruwel van de Middeleeuwen in dit boek. Zeker een aanrader voor de liefhebbers van de kunst en die van het onovertroffen Lam Gods in het bijzonder. Je raakt er niet op uitgekeken!

Meer recensies van Luc Steensels