Non-verbale communicatie

Luc Steensels 24 september 2022
Dit boek van Roy Jacobsen blijkt het derde deel van een trilogie te zijn. De overlevenden heb ik gelezen en zeer gewaardeerd (*****) in die mate dat ik Witte Zee zelfs heb aangeschaft (terwijl ik zeer zelden boeken kóóp). Maar mijn zelf gekochte boeken laat ik meestal tot het laatst liggen. Immers boeken die ik ontleen in de bib hebben een eindigheidsdatum en daarom neem ik die eerst ter hand. Deze Ogen van de Rigel vond ik dus in de bib. Het beschrijft de lange (soms iets te uitgesponnen) zoektocht van het hoofdpersonage naar de vader van haar kind, dat dus de 'ogen van de Rigel' heeft. De Rigel is de naam van een gevangenschip dat in de oorlog werd getorpedeerd door de Duitsers. Een van de zeldzame overlevenden kwam op het eiland Barroy (waar de verhalen van Jacobsen zich afspelen) terecht. Deze roman voert ons van noord naar zuid door Noorwegen en het is wel leuk om bij voorbeeld deze reis op de kaart te volgen. De dialogen zijn summier en eigenlijk gaat het bijna altijd over wat er niet gezegd wordt. Blijkbaar heeft de hoofdpersoon de bijzondere eigenschap om te horen wat de andere verzwijgt. Dus dan toch maar op zoek naar deze Russische schuinsmarcheerder...
Dit boek zou niet misstaan in een cursus communicatie, ter illustratie van de non-verbale communicatie. Als je daar een liefhebber van bent, en van de Scandinavische natuur, dan is dit boek zeker iets voor jou.

Meer recensies van Luc Steensels