Curiosum

Luc Steensels 20 april 2024
Af en toe kom je nog eens een curiosum tegen in de plaatselijke bib. Deze autobiografie van Pierre Leonavicius, met als veelzeggende titel : 'Who the f*ck is Leonavicius', uitgegeven in 2019 bij bravenewbooks, een platform waarop iedereen zijn eigen boek gratis kan uitgeven en verkopen, beslaat slechts een 100 pagina's en is de levensbeschrijving van ene Pierre Leonavicius. Zoals zijn naam al doet vermoeden is hij van vreemde komaf. Zijn familie komt uit Litouwen en is destijds (na de tweede wereldoorlog) als stateloze in België beland. Meer bepaald in de Belgisch-Limburgse mijnstreek. Bovendien is de schrijver een generatiegenoot want geboren in 1953. Maar de biografie valt toch wat tegen. Daarvoor is het leven van de brave man wat te weinig boeiend. Hij beschrijft zijn jeugd, zijn getroubleerde relatie met zijn zuster, zijn hobbelige studieloopbaan en professionele carrière. Ik hoor het al zeggen in de familiekring : 'mijn leven, daar kan ik een boek over schrijven'. 'Dat moet je zeker doen bompa'. Maar er mankeert toch wat spankracht en literaire kwaliteit om er een boeiende geschiedenis van te maken. Kost je anderhalf uurtje om te lezen, maar veel plezier haal je er niet uit. Wat wel mooi is: het jeugdvriendinnetje is een blijvertje : 'als enkeling een prachtvrouw aan je zijde krijgenis een onbetaalbaar geschenk'. Quod erat demonstrandum.

Meer recensies van Luc Steensels