Voor mij een klassieker.

Ludo. Quintens 07 juni 2020
Andreas Ban is psycholoog zonder patiënten een schrijver die niet meer schrijft. Hij wordt oud en ziek. Belladonna is een mooi, niet altijd makkelijk verhaal, van Andreas die de balans op maakt van zijn leven. Belladonna, als titel, geeft een gevoel van een lichtvoetig verhaal. Dit boek is geen amusant boek, het is een donker boek, bij momenten eenzaam en confronterend.Aan het einde van het boek komt de ware aard van Belladonna tot uiting. De dualiteit van het leven in de Balkan in WO II, uiteenvallen van Joegoslavië en de Balkanoorlog, komt er pijnlijk in tot uiting. Er is ook een Nederlands hoofdstuk wanneer de hoofdrolspeler een bezoek brengt aan Nederland. Ik ben nogal liefhebber van de Balkan. De brug over de Drna van Andric wordt wereldwijd als een meesterwerk omschreven en dat is terecht. Dit boek is van een andere orde en toch niet. Waar Andric de brug over de Drna gebruikt om de geschiedenis door de eeuwen heen te beschrijven, is Belladonna van Dasa Drndic een tocht door de meer recente geschiedenis. Het boek is meer dan een tocht door de recente geschiedenis maar is ook een ontzettend mooi verhaal. Dit boek komt met stip binnen in de top 5 van mijn Hebban lijst. Ik vind het een aanrader.

Meer recensies van Ludo. Quintens