Schitterend boek.

Ludo. Quintens 27 november 2020
Herkomst is een boek van Sasa Stanisic. Hij won in 2019 met dit boek de Deutsche Buchpreis. Eerst en vooral, ik ben een Balkanliefhebber en dit jaar zijn we verwend met drie mooie boeken die afkomstig zijn uit de BalkanIn elk van die boeken is de de oorlog van 90-95 aanwezig. Belladonna en de Tolk van Sebrinica zijn schitterend boeken. Herkomst is wellicht het beste van de 3. De oorlog is niet dominant aanwezig maar is onderhuids de constante in het verhaal. Als kind vluchtte Sasa (want het is een autobiografie) van Visegrad in het toenmalige Joegoslaviƫ naar Duitsland. Hij schrijft over zijn niet probleemloze integratie, over zijn ouders die nadien uitgewezen worden uit Duitsland om dan in Florida succesvol te worden en op hun oude dag zich vestigen in Dalmatie. Hij schrijft ook over Visegrad en de aftakeling van zijn grootmoeder. Visegrad heeft zwaar geleden onder de burgeroorlog en is nu een stad in Bosniƫ-Herzogowina. Terloops vermeld Sasa dat in Visegrad, door de Serven, verschillende lijken in de rivier de Drina werden gegooid tijdens de burgeroorlog. Het boek deed me terugdenken aan het nobelprijswinnende boek "de brug over de Drna" dat zich ook afspeelt in Visegrad. Waar Andric verklaart dat doorheen de geschiedenis de brug een rol speel in het etnisch verdeelde gebied, sluit Herkomst hier bij aan. De verdeeldheid is gebleven en de door "Unesco" beschermde brug blijft zijn rol spelen. Herkomst is mooi geschreven niet te moeilijk maar verre van melig of stroperig. Een jongen vlucht, moet zich aanpassen met vallen en opstaan, hij wordt groot en keert regelmatig terug.Aanrader.

Meer recensies van Ludo. Quintens