De Balkan een foto van 80jaar geleden.

Ludo. Quintens 28 maart 2021
Het boek is in het Engels. Ik ben niet gewoon in het Engels te lezen maar aan deze kanjer van 1100 blz heb ik me overgegeven. Ik verblijf graag in de Balkan. De meeste boeken die gaan over de Balkan gaan over toerisme of over de oorlog van 1991-1995. Mensen die de Balkan proberen te begrijpen verwijzen dikwijls naar dit standaardwerk. Het boek is geschreven einde jaren 30, 20e eeuw. Het is vlot verhalend geschreven. Het is een reisverhaal door de Balkan. De problemen die we kennen tussen de verschillende Balkanvolken waren er ook 80 jaar geleden. Alleen de protagonisten verschillen. Rebecca West heeft een ultiem boek geschreven over de geschiedenis van de Balkan tot 1940. Dit in een tijd dat de toekomst Tito en het uiteenvallen van Yugoslavia nog niet aan de orde was. Maar als je het boek leest begrijp je meer over de Balkan. De lappendeken van volkeren aan de ene kant maar ook de wil om de Balkan te verenigen. Dynastien, de pedante rol van Oostenrijk, de overheersing van Turkije, het kansloos zijn van het Koninkrijk Yugoslavia. De eeuwige strijd tussen Christenen en Orthodoxen, De overheersing van de Turken versus het Imperialisme van Oostenrijk - Hongarije. De strijd tussen Belgrado als hoofdstad en Zagreb als Historische stad. Een aanrader. Ik las het boek niet in een ruk. Twintig blz per dag is voldoende. Hier en daar kun je zelf een hoofdstuk overslaan wegens relevant 80 jaar geleden maar nu niet meer interessant. Mensen die houden van de Balkan en die de geschiedenis willen begrijpen moeten dit boek lezen.

Meer recensies van Ludo. Quintens