Just Kids of toch iets meer dan just Kids

Ludo. Quintens 28 april 2021
Eerst en vooral moet ik toegeven dat ik sinds 1975 fan ben van Patti Smith niet als schrijfster maar als zangeres. Het boek telt ongeveer 350 blz waaronder ook enkele gedichten en foto's van Robert Maplethorpe. Het is dus autobiografisch en het beschrijft de vriendschapsrelatie tussen Patti en Robert. Het boek leest vrij vlot maar ik heb er toch een tijd over gedaan om het te lezen. Niet dat het niet mooi was en het me niet pakte. Wel omdat ik veel herkende. Soms iets te opsommerig. De laatste bladzijden van het boek waar het gaat over het overlijden van Robert zijn wel machtig goed geschreven ontroerend bij momenten maar nooit sentimenteel. Iemand die Patti Smith amper kent heeft het misschien bij moment moeilijker omdat het boek toch over haar artiest zijn gaat en de rol die Robert daar mee in gespeeld heeft.

Meer recensies van Ludo. Quintens