Heel Boeiend

Ludo. Quintens 12 december 2020
Van Congo van dezelfde schrijver was ik onder de indruk. Revolusi brengt hetzelfde gevoel. Waar je in België over Congo veel werken makkelijk vindt is dit minder het geval over de ontstaansgeschiedenis van Indonesië. De auteur overloopt de geschiedenis en blijft langer stil staan bij de periode tussen 1940 en 1950. Met wat we nu weten is het makkelijk terug te kijken en te denken "hoe was het mogelijk dat Nederland...." . In deze val is de auteur niet getrapt. Hij beschrijft de ingewikkelde situatie aan de hand van getuigenissen. Kolonie, bezetting en vernedering door de Japanse bezetter, onafhankelijkheid streven dat ontkiemt en de strijd tussen Nederland en Indonesië omtrent onafhankelijkheid. Nederland komt er niet altijd "mooi" uit. Van Kolonisator tot agressor. Maar, alhoewel je een verdoken sympathie voor Soekarno door de auteur niet kunt ontkennen, ook de lokale bevolking komt er niet steeds fraai uit. Zeker de behandeling van gemengde kinderen (Indonesische moeder en Nederlandse vader) zowel door Nederlanders als Indonesiërs komt in het boek pijnlijk aan het licht. Waar België worstelt met de rol van Leopold II in Congo en bijna iedereen dit een schande vindt, heb ik de indruk dat de gemiddelde Nederlander rond de rol van het VOC, kolonisatie en de periode tussen 1945 en 1950 minder problemen maakt. Heel mooi en boeiend boek. Een extra pluspunt is de vlotte schrijfstijl.

Meer recensies van Ludo. Quintens