De hel was overal

Ludo. Quintens 26 juli 2020
Ik heb dit boek niet in een ruk uitgelezen. Daarvoor was het te confronterend . Sterk vind ik dat de auteur zich allesbehalve als een held voorstelt.. Het boek vertaalt de machteloosheid. Vluchten, keuzes maken, op zoek naar voedsel. Hasan had het geluk om tolk te kunnen worden en daarom kon hij zijn verhaal vertellen. Zijn moeder, vader en broer werden afgeslacht. De laatste jaren opgejaagd, ontmenselijkt en verdween in massagraven. Het hele boek is een reconstructie van hoe overleef ik. Sebrinica leek eerst een veilig oord. Thank you Clinton, thank You Candada was de hoop. Maar toen de Candezen vertrokken en Dutchbad haar intrede deed en Noren en een allegaartje van internationale ambtenaren met angst aanwezig waren, bleek dat hun eigen vel redden toch wel primordiaal werd. Goede relatie met Serviers en die arme Bosniers... Het einde, de laatste 25 blz kleven aan je. Het wegkijken van de dutchbat is zo pijnlijk dat ik er wakker heb van gelegen. Aanrader om te lezen maar zelfreflectie is wel nodig

Meer recensies van Ludo. Quintens