Kleurrijke knaller

maaike-de-vries 24 januari 2023
Er is weer een kleurrijke knaller van de hand van Stine Jensen en Marijke Klompmaker verschenen bij Kluitman! Eerder verscheen van dit duo al Alles wat ik voel, Alles wat was en Alles over wie ik ben. Allemaal rijk geïllustreerde non-fictie boeken waarin de lezer wordt uitgedaagd om over zichzelf, de ander en de wereld om hem heen na te denken. De boeken staan bomvol filosofische vragen die prikkelen en die je heel mooi kunt inzetten thuis, bij familie of vrienden of in de klas. Niet voor niets verschenen er ook kaartensets bij de boeken: inspiratiekaarten passend bij rouw en verlies, emotiekaarten om je na te laten denken over je emoties.

De titel van dit nieuwste boek zette me aanvankelijk op het verkeerde been. Ik ging er direct vanuit dat het boek over slapen en dromen zou gaan. Maar ik werd verrast toen ik begon met lezen: dromen slaat op fantaseren en in de toekomst kijken.

“Een droom van vandaag is een mogelijke werkelijkheid van morgen.”

Deze quote beschrijft eigenlijk het hele boek. Stine Jensen werkte tien toekomstdromen uit, als reactie op de tentoonstelling RetroFuture van Koert van Mensvoort. Arida Bandring, docent van de Next Nature Academie, verrijkte het boek met prikkelende ‘doe’-opdrachten, waardoor je het boek niet alleen kunt lezen maar er ook iets mee kunt doen.

De toekomstdromen variëren van kunnen vliegen tot telepathie, van eeuwig leven tot robotisering. Met die prikkelende vragen zit het wel goed: het is een beproefd recept om de lezer regelmatig een vraag voor te schotelen die niet altijd direct aansluit bij de tekst, maar wel nieuwsgierig maakt. Soms krijg je zelfs zin om papier en viltstiften te pakken en een schets te maken van bijvoorbeeld het paradijs of je ideale huis.

“Welke droomreis zou je willen maken?”

“Denk je dat we ooit planeet aarde gaan verlaten?”

“Hoe ziet het restaurant van de toekomst eruit?”

Die viltstiften noem ik niet voor niks trouwens, want Marijke Klompmaker gebruikt in haar illustraties ook lekker vette lijnen in knalkleuren. Wat een feest, de illustraties. Het maakt het boek zó af!

Net als in de vorige boek staan er veel verwijzingen naar mooie films en boeken in. Daar word ik blij van. Het verbindt de werelden van boeken en films, documentaires, muziek, theater en andere kunstvormen. Het is zo waardevol om elkaar te inspireren en tips te delen.

Voor leerkrachten is dit boek een bron van inspiratie voor geweldige gesprekken met kinderen én mooie schrijf- en ontwerpopdrachten. Kinderen ontwerpen hun eigen toekomst wel en hun dromen reiken nog véél verder dan volwassenen zich kunnen voorstellen. Wat een heerlijk boek, aanrader!

Meer recensies van maaike-de-vries