Ontroerend boek

Maaike 12 februari 2020
Al vanaf de eerste pagina was ik hooked, maar het schrijven van een recensie blijk ik erg lastig te vinden. Niets dan lovende woorden, hoor. Maar er zit zoveel in dit boek: liefde, verdriet, oorlog, gemis en het gevecht met jezelf. Het is meeslepend, ontroerend en lief. En de levens waar het over gaat, Tom, Hannah, Trudy en ook kleine Peter, liggen in eerste instantie zover uit elkaar maar toch ook weer niet. Eigenlijk zoeken ze allemaal hetzelfde.

Toms verhaal was vooral ontroerend, terwijl dat van Hannah hartverscheurend is. Wat is zij een sterke vrouw na alles wat ze heeft moeten doorstaan tijdens de oorlog. En het is niet gek dat ze soms heel gek reageert. Hoewel ik dat soms wel lastig vond. Een gevalletje van team Tom en de hoop dat alles voor hem goed komt. Dat wilde ik heel erg, dat aan het einde alles voor hem goed zou komen.

Maar dat neemt niet weg dat ik haar verhaal erg indrukwekkend vind. Het is natuurlijk fictie, maar haar leven in de oorlog geeft wel een kleine blik met hoe er toen aan toe ging voor sommige mensen. En dat is heftig: van haar tocht naar Auschwitz en haar lange reis naar een prettigere plek (waar ze uiteindelijk Tom en ook zichzelf tegenkomt).

Het is een erg intrigerend boek dat prettig is geschreven. Eentje die ik vaker zal lezen.

Meer recensies van Maaike