Ontroerend en heftig

Maaike 08 september 2019
Het begin van 'De geschiedenis van Jane Doe' is vrij luchtig geschreven, Ray vertelt over zijn leven, zijn voorliefde voor geschiedenis en de kleine wereld die Burgerville voor hem is.

Hij hoort samen met zijn melkverslaafde (geweldig) beste vriend niet bij een clubje op school. Eigenlijk vallen ze er gigantisch buiten. Totdat Jane naar Burgerville verhuisd.

Hoewel het contact aan het begin moeizaam is, leven ze er alle drie van op. Zoals op de achterflap staat, gaat er op een gegeven moment iets heel erg mis. En pas halverwege het boek begon ik door te krijgen wat dat dan waarschijnlijk was. Zo'n kantelpunt dat je eigenlijk niet wil doorlezen, omdat je niet wil dat het prettige eindigt, maar je toch wilt zien dat je ongelijk krijgt.

Ik vond het verhaal mooi en ontroerend geschreven, omdat het je langzaam meeneemt naar die ene gebeurtenis. Stukje bij beetje ontrafel je de geschiedenis van Jane en zie je hoe met name Ray worstelt om de geschiedenis te willen veranderen. Vooral die worsteling en zijn pogingen haar te helpen, maken dit boek zo goed. Het boek blijft prettig leesbaar door de vele humor die erin zit verweven. En ook de personages Ray, Simon en Jane zijn alle drie uniek, wat ze levensecht maakt. En daarmee staan ze ook heel dichtbij en kun je je goed inleven in de situatie.

Zeker eentje om een nog een (paar) keer te herlezen.

Meer recensies van Maaike