Sterke vrouwen tijdens de Romeinse overheersing

Maartje 17 maart 2020 Hebban Team
De Veleda voorspelling is een trilogie die begint in Friesland ten tijde van het Romeinse rijk. Keizer Nero is keizer over een enorm rijk en om alle verschillende volkeren binnen dit rijk bij elkaar te houden is er een systeem van gijzelaars ontworpen. Hooggeplaatste mensen van de verschillende volkeren moeten dochters naar Rome sturen. Hier krijgen ze een opleiding waardoor ze, als ze weer naar huis terugkeren, een deel Romeinse cultuur meenemen. Daarnaast zijn deze meisjes ook een onderpand: de kans op oorlog is klein als de kinderen van leiders bij de 'vijand' wonen.
Elfleda is één van de meisjes die naar Rome gestuurd wordt als gijzelaar. Zij is een Friese die al van jongs af aan opgeleid wordt tot priesteres. Dit eerste boek vertelt over de reis naar Rome, de ervaringen van Elfleda in Rome, de vriendschappen die ze daar opbouwt en de kennis die ze opdoet van de Romeinse cultuur.

De cover van De Veleda voorspelling is mooi rustig en geeft goed weer dat het boek over Rome gaat. Als lezer van eerdere Chris Houtman boeken vind ik dat deze cover goed is aangepast aan het genre en het onderwerp. Naast een verhaal over Elfleda bevat het boek ook kaders met geschiedkundige informatie over de tijd en de historische personages die in het verhaal een rol spelen. Dit zorgt voor een boek dat naast roman ook een geschiedenisles is. In twee gevallen zorgden de kaders er wel voor dat je al wist wat er in het verhaal ging volgen en naar wat ik erover gevonden heb is het stuk in het verhaal over taal opschrijven niet historisch correct. Dit schrijven van de taal vond pas veel later plaats. Omdat er iets over de taal in een kader gezet is voelt dit als incorrecte informatie en dat is jammer.

Ik vond Elfleda een fijn personage. Een jonge vrouw die door haar priesteressen opleiding al vrij wijs is en heel goed naar andere mensen heeft leren kijken. Hierdoor leert ze in korte tijd veel over de Romeinen en hun manier van leven en ziet ze ook zeker de slechte kanten van deze maatschappij. Door de titel van het boek had ik wel verwacht iets meer van de Germaanse kant van de geschiedenis te leren, maar uiteindelijk heeft dat mijn plezier niet minder gemaakt en ik denk dat in de komende delen dit misschien wel een wat grotere rol gaat spelen.

Meer recensies van Maartje