Een nieuwsgierigheid gewekt, maar bevredigd is hij nog niet

Maartje 07 december 2023 Hebban Team
Jongkind is een schilder met talent voor schilderen, maar niet voor leven en zeker niet voor zaken. Op een dag ontmoet hij Joséphine Fesser, een zelfstandige dame die gescheiden van haar man en zoon in Parijs woont. Joséphine valt eerst voor zijn schilderijen en daarna ook voor Johan als persoon. Ze neemt hem onder haar vleugels en zorgt ervoor dat hij zijn leven op de rit krijgt en regelt zijn zaken.
Marja Visscher vertelt in haar boek over het leven van Johan en Joséphine en over hun bijzondere relatie met elkaar en met haar man en zoon.

Het verhaal is tot stand gekomen door gedegen onderzoek naar de personen waarover geschreven wordt en dit zorgt voor een behoorlijk diepgaande kijk in hun leven. De sterke afhankelijkheid van Johan en de moederlijkheid van Joséphine konden mij als lezer wel irriteren, maar het lijkt wel te kloppen met de werkelijkheid. Helaas zorgde deze ergernis bij mij wel voor meer afstand tot het verhaal.

De schrijfstijl van Marja Visscher is prettig. Ongecompliceerd en met vrij korte hoofdstukken. Toch weet ze een bepaalde spanning op te bouwen door sommige dingen te impliceren, maar niet helemaal uit te werken. Je blijft daardoor verder lezen, want je wilt antwoorden op je vragen en wilt weten of je vermoedens juist zijn.

Een boek dat mijn nieuwsgierigheid naar de schilder en zijn 'muze' zeker heeft opgewekt, maar nog niet echt heeft bevredigd.

Ik geeft het boek 3,5 sterren.

Meer recensies van Maartje