Mijn ouders hebben geen zoon meer

Maartje 03 augustus 2023 Hebban Team
Mijn titel laat een indrukwekkende uitspraak in het boek zien. Peter vertelt aan zijn vriend Lucas dat hij eigenlijk geen hij is maar een zij. Zij realiseert zich dan wat dit voor haar ouders betekent; zij hebben geen zoon meer.

'Mijn toekomst is Roos' gaat over een jong mens in transitie. Vanaf het begin van het boek is het duidelijk voor de hoofdpersoon dat zij een meisje is, geboren in het lijf van een jongen.
Verfrissend om zo met een verhaal te beginnen. Meestal zie je de worsteling voordat iemand zelf tot erkenning komt, nu is dat geweest en kunnen we lezen over het 'uit de kast' komen en alle negatieve, maar ook positieve dingen die er komen kijken bij het veranderen van gender.

Hinke van Abbema is een Rotterdamse schrijfster, spreekster en theoloog. Ze gaat regelmatig voor in verschillende (roze)kerkdiensten en geeft seminars en lezingen voor tieners, jongeren en volwassenen. Ze heeft al tweemaal eerder een boek over LHBTIQ+ voor tieners en jongeren geschreven. En heeft daarin laten zien dat ze goed in het hoofd van jonge mensen kan kruipen, zich weet in te leven in de problemen en zorgen van hen. Naast de hoofdthema's neemt ze ook standaard een ander psychologisch thema mee, alsmede een stukje religie. Hierdoor worden haar verhalen vlot leesbaar, educatief en zeker niet saai. Ondanks de zware onderwerpen weet ze ook iets lichts in het verhaal te brengen, waardoor de lezer het licht aan het einde van het donker leert zien.

In 'Mijn toekomst is Roos' zie je de bovenstaande kenmerken ook weer terug. Het hoofdverhaal draait om Peter die Roos wordt, maar daarnaast gaat het ook over Lucas die met hevige nachtmerries kampt, over familie die moet leren accepteren en over een kerk en een school die niet direct meewerken.

Op de site van de schrijfster staat te lezen: 'Voor Hinke is elkaar ontmoeten en echt en relevant contact hebben belangrijk. Ze gelooft in de veelkleurigheid van mensen die allemaal prachtig gemaakt zijn door een God die niet te snappen is maar wel vol van liefde.' En dat straalt Mijn toekomst is Roos ook uit.

Meer recensies van Maartje