Op verschillende manieren te lezen/interpreteren

madymaerien 07 oktober 2019
Toon Tellegen is een Nederlandse schrijver en dichter. Hij is vooral bekend om zijn dierenverhalen voor de jeugd. Maar ook volwassenen lezen graag zijn verhalen.

De muis is grijs. De muis is alledaags. Maar hij neemt zich voor ooit een toespraak te houden. Een belangrijke toespraak. Een toespraak die alle andere toespraken overtreft. Een toespraak waarvan alle dieren achterover slaan. Maar wat gaat hij zeggen? Heeft hij iets te zeggen?

‘Het voornemen van de muis’ kan op verschillende manieren gelezen worden (die allemaal ok zijn). Als een kinderverhaaltje waarin de oh zo onzekere muis de hoofdrol speelt. Of gewoon een ontspannend, humorvol verhaaltje voor de dierenbeminnende volwassenen. Of meer filosofisch en diepgaand.

Ik heb het boekje filosofisch gelezen. De grijze muis die met de stroom meegaat, zich netjes houdt, nooit iets zot doet. Het is een weerspiegeling van de maatschappij. Wat zullen de mensen zeggen/denken van me als ik iets buiten de maatschappelijke normen doe? De muis in het verhaaltje stelt zich ook de vraag wat men zal denken van zijn toespraak. Daarom dat de muis het ook te ver gaat zoeken over wat hij zal gaan spreken. Hij ziet het te groots hoewel het eenvoudige en iets vanuit jezelf meestal de oplossing is, authenciteit. En de muis blokkeert. De slimme mier verwoordt het : ‘… dat een toespraak moest bestaan uit woorden en overtuigingskracht en verder niets.’(pag. 53) Het vergt moed om iets te doen wat men niet verwacht.

Wat me ook opvalt in dit prachtige verhaal is dat de muis veel dagdroomt over het houden van zijn toespraak. Om van dromen naar daden te gaan is het een hele stap. Met dromen alleen kom je er niet.

Faalangst, onzekerheid, moed en wat anderen zullen zeggen zijn thema’s die Toon Tellegen prachtig weet uit te beelden. Hij weerspiegelt ook de maatschappij op een subtiele en humoristische manier.

Er is een woordje dat me voor eeuwig zal bijblijven: onverfrommelbaar. (pag 12)

Citaten:
P 57: ‘Mijn somberheid is authentiek.’