Alledaagse magie

MaesInge 04 mei 2024
Jenny Valentine is een Britse schrijfster. Samen met haar man had ze lange tijd een winkel in biologische producten. Aanvankelijk combineerde ze het werken in de winkel met haar literaire carrière.
De personages in haar boeken zijn vaak op zoek naar hun identiteit en de zingeving van het leven. Het zijn dikwijls buitenstaanders. Bijzondere vriendschappen, die soms de generaties overstijgen, spelen meestal ook een prominente rol.

De 10-jarige Joy heeft haar hele leven met haar ouders en iets oudere zus rond de wereld gereisd. Ze leefden en werkten ergens korte tijd om nadien verder te trekken. Een vaste thuis, zoals andere kinderen, kent ze niet. Tot haar ouders nu plots besluiten om bij de opa van Joy in te trekken en zich daar te vestigen. Alles wordt anders.
Joy is op zoek naar haar eigen manier om daar mee om te gaan. Het lukt haar aanvankelijk niet zo goed maar ze blijft toch zoeken naar alledaagse magie om terug licht en kleur in haar leven te brengen.

“Dag en nacht ben ik op zoek naar wat gewone magie, want dat is het soort waar ik in geloof en om eerlijk te zijn denk ik dat we er wel wat van kunnen gebruiken.”

De auteur gebruikt mooie beeldrijke taal. Ze voegt als het ware wat magie toe tijdens het lezen. Kinderen worden op die manier ongetwijfeld uitgedaagd om creatief met taal om te gaan, om fantasierijk te denken. Bovendien vormt het een verrijking voor hun taalvermogen.
Maar ook inhoudelijk brengt de auteur een prachtige boodschap. Je hoeft niet op zoek te gaan naar avontuur in de wereld om magie te vinden in je leven. De oplossing ligt in alledaagse magie. De auteur werkt dit thema mooi uit.

Omwille van de meerwaarde op vlak van taal en literatuur, en de symboliek in het verhaal, vind ik dit boek zelfs een aanrader voor volwassenen.

Meer recensies van MaesInge