Te veel gebeurtenissen maar wel interessant

MaesInge 27 april 2024
Het boek start met een tijdslijn over de geschiedenis van de luchtvaart. Voor een jeugdboek is het een heel uitgebreide tijdslijn, met o.a. een opsomming van veel mislukte pogingen door de eeuwen heen en vele records die bereikt werden.
Daarna komen de meeste gebeurtenissen met wat extra uitleg en veel tekeningen aan bod. In mijn ogen worden er te veel data en gebeurtenissen opgesomd. De auteur probeert zoveel mogelijk te geven met weinig tekst waardoor het soms overdadig overkomt. Ook zijn er meerdere moeilijke woorden gebruikt voor deze doelgroep.
Toch vertelt het boek ook weetjes die niet altijd in andere jeugdboeken staan. Zo is er regelmatig aandacht voor de klederdracht en beschermingsmiddelen voor vliegeniers.
Naarmate het boek vordert wordt het aangenamer om te lezen. Er komt een grotere historische achtergrond en het vormt steeds beter een geheel. Op de vele tekeningen staan vliegtuigen en helikopters, al dan niet met een doorsnede, waarbij de belangrijkste onderdelen aangeduid zijn. Dat is een mooie meerwaarde.

Meer recensies van MaesInge