Uitnodigend als inspiratiebron en verrijkend

MaesInge 04 mei 2024
Octavie Wolters is een Nederlandse schrijfster en beeldend kunstenaar. Ze houdt enorm van de natuur en gaat graag wandelen. Bovendien leeft ze graag klein en eenvoudig, met de mensen die haar na staan in de buurt. Haar liefde voor de natuur en de dieren weerspiegelt zich in haar kinderboeken.
'Het lied van de spreeuw' is haar eerste kinderboek maar werd ondertussen aan meerdere landen verkocht.

Wat het eerst in het oog springt, als je het boek vast neemt, zijn de zwart-witte illustraties. Het zijn eigenlijk linosneden, een speciale grafische techniek. Het is een mooie techniek om het zwarte verenkleed van de spreeuw, en de andere dieren, vorm te geven.

Het boek is een ode aan de schoonheid van de natuur: "Ik zing een lied, dacht de spreeuw, een lied over hoe mooi alles is als je kijkt zoals ik."

Het boekje is gelaagd en brengt een verrijking op meerdere niveaus. De tekeningen nodigen je uit om langer te kijken en te zien wat je in een eerste ogenblik niet zag.
Het vertelt over de rijkdom van de natuur (soorten vogels, het water, de bomen, de bloemen). Maar het nodigt vooral uit om voortaan niet alleen oppervlakkig naar de natuur te kijken, maar ook om de vele verhalen in de natuur te ontdekken.

Het boekje vormt een mooie uitnodiging en inspiratiebron om samen de natuur in te trekken.

Meer recensies van MaesInge