Een netjes uitgewerkt en verrassend plot.

De Canadese schrijfster Mary Lou Longworth laat mij voor het eerst kennismaken met een nogal apart onderzoeksduo. Aan de ene kant is er Antoine Verlaque, een vrij eigenzinnige en ietwat snobistische onderzoeksrechter, en aan de andere kant is er Marine Bonnet, een stijlvolle docente rechtsgeschiedenis die zich weinig aantrekt van etiquette en de daarmee gepaard gaande regeltjes. De twee waren ooit een koppel maar de relatie hield geen stand omdat ze te verschillend waren. En toch, hun paden kruisen opnieuw wanneer in het idyllische stadje Aix-en-Provence een aantal onfortuinlijke gebeurtenissen plaatsvinden. De documentairemaker Etienne de Brémont wordt dood teruggevonden na een val uit de zolder van de familie-'bastide'. Meteen ontspinnen zich tal van denkpistes en wanneer het onderzoek volop aan de gang is, wordt Verlaque geconfronteerd met een tweede sterfgeval. Dit bevestigt zijn vermoeden van kwaad opzet.
Het verhaal baant zich een weg langs culinaire intermezzo's, interpersoonlijke evoluties, beeldende beschrijvingen van het Provençaalse landschap en serveert je als 'plat final' een netjes uitgewerkt en verrassend plot. Voor mij het ideale boek om mee te nemen op een (na)zomerse vakantie!

Meer recensies van Magalie Bonnet