Bijzonder, mysterieus, vaag en intrigerend!

Magicofbooksnl 27 maart 2023
Rick Meijer ken je misschien wel van de prentenboeken Ik ben écht niet bang en Pingwing. Dit zijn prachtige verhalen met mooie boodschappen. Nu is een tijdje geleden zijn nieuwste boek Autumnville verschenen. En hiermee slaat Rick Meijer een nieuwe weg in en focust hij op iets oudere kinderen, vanaf ongeveer een jaar of 13. Het moet een mysterieuze pageturner zijn waarin alles pas op het einde samen valt. Ik heb hoge verwachtingen van Autumnville en ik ben benieuwd of Rick Meijer deze waar gaat maken!

Autumnville is zo een boek waarbij je gedachten zeker niet mogen afdwalen tijdens het lezen. Alle details in het verhaal zijn namelijk belangrijk, omdat alle gebeurtenissen met elkaar te maken hebben. Dit maakt Autumnville af en toe een beetje ingewikkeld, maar ook heel erg intrigerend. Je eigen gedachten maken overuren tijdens het lezen van Autumnville, ook omdat Rick Meijer ervoor kiest om alles een beetje vaag en mysterieus te houden. Niks is wat het lijkt en de lijn tussen wat echt is en wat niet vervaagd redelijk snel.

Autumnville is een boek voor jongeren vanaf een jaar of 13 en gaat uiteindelijk ook een beetje de literaire kant op. Als lezer word je namelijk heel erg aangezet om zelf na te denken over het verhaal, omdat veel dingen vergezocht lijken (en een beetje vaag). Als Autumnville uit is, moet het verhaal ook echt even landen. Maar daarna kan je de meeste lijntjes wel met elkaar verbinden. Toch zal het voor veel jongeren een heftig boek zijn dat misschien niet altijd even goed begrepen zal worden. Vaak zal je tijdens het lezen dan ook even terug moeten bladeren om te kijken hoe het nou precies zat om op die manier het hele plaatje te zien.

Zoals ik eerder al even aanhaalde verbergt Rick Meijer meestal mooie en diepere boodschappen in zijn verhalen. Dit is ook zo bij Autumnville. Hij laat je verder kijken dan wat je ziet. Vaak zit er meer verborgen achter iemand dan je zou denken. Daarnaast is ieder personage in de vriendengroep uniek. Hugo is echt iemand die zijn fantasie en dromen achterna jaagt, Justin probeert een beetje stoer te zijn en Mikey is heel enthousiast! Dit zorgt voor een hele leuke dynamiek in het verhaal. Wel had voor mij de wolf (het kwaad) een iets grotere rol mogen hebben, zodat het geheel nog iets dreigender over zou komen.

Kortom, Rick Meijer heeft met Autumnville een bijzonder, mysterieus, bij vlagen spannend, vaag en intrigerend verhaal neergezet voor jongeren vanaf een jaar of 13. Het is niet een verhaal dat je even tussendoor leest, want je moet echt je aandacht erbij hebben. Alle details en gebeurtenissen zijn met elkaar verbonden en niks is wat het lijkt. Soms moet je verder kijken dan wat je ziet. De grens tussen realiteit en droom is dun. Autumnville is heftig en sommige jongeren zullen de achterliggende gedachte er misschien niet helemaal uithalen.

Meer recensies van Magicofbooksnl