Genieten voor jong & oud

Een tijdje geleden las ik het eerste kinderboek van Eline Vantilt, namelijk Voorbij de sterren. Dit is een spannend siencefiction verhaal voor kinderen vanaf 12 jaar waarin je naar een andere planeet, genaamd Sanu, reist. Het was ontzettend tof om te lezen. Gelukkig is dit niet het enige kinderboek van Eline Vantilt haar hand, in september verscheen namelijk Hoe Cas toevallig geestenjager werd. Door Voorbij de sterren heb ik best wel hoge verwachtingen van dit boek en ik ben benieuwd of deze uit gaan komen!

Hoe Cas toevallig geestenjager werd is geschikt voor kinderen vanaf ongeveer een jaar of 10. Eline Vantilt neemt je dit keer niet mee naar een andere planeet, maar je maakt kennis met de geestenwereld. Cas zijn grootvader vertelt hem allemaal spannende verhalen over geesten en monsters, maar eigenlijk gelooft Cas er niet zo in. Totdat hij Nomi ontmoet, een geest, en samen met zijn vriendin Fien komt hij terecht in het Schemerrijk. Doordat het verhaal heel filmisch en vol met details is geschreven komt alles tot leven voor de lezer, zo ook het Schemerrijk. Je wordt echt weer meegenomen naar een andere wereld!

In Hoe Cas toevallig geestenjager werd staat ook een mooie boodschap centraal. Cas is eigenlijk altijd een beetje bang, dit komt mede doordat hij op zijn vorige school gepest werd. Twee jongens uit zijn nieuwe klas, Bram en Stijn, pesten Fien. Maar hij durft eerst niet voor haar op te komen, omdat hij bang is om zelf ook gepest te worden. In dit boek leert hij zijn angsten te overwinnen en niet meer bang te zijn. Het is mooi om te zien dat Cas zo een prachtige ontwikkeling ondergaat, waardoor Hoe Cas toevallig geestenjager werd een diepere laag krijgt. Daarnaast weet Eline Vantilt realiteit en fantasy perfect met elkaar te combineren, het verhaal zou hierdoor zomaar echt kunnen gebeuren.

Ik kan jullie vertellen dat ook Hoe Cas toevallig geestenjager werd aan mijn verwachtingen voldeed. Eline Vantilt heeft een spannend, mysterieus en zelfs een beetje griezelig verhaal weten neer te zetten. Je wordt door alle kleine details moeiteloos meegenomen naar het Schemerrijk. Door de fijne, vlotte en filmische schrijfstijl van Eline Vantilt komt het verhaal echt tot leven en heb je het in een mum van tijd uit. De mooie boodschap die in het verhaal verwerkt zit geeft een diepere laag aan het boek. Tot slot weet Eline Vantilt de realiteit en fantasy mooi te verweven in Hoe Cas toevallig geestenjager werd. Dit boek is genieten voor jong en oud!

Meer recensies van Magicofbooksnl