Mysterieus, actueel & spannend!

Magicofbooksnl 11 december 2022
Tanja de Jonge is geen onbekende in de Young Adult boekenwereld, want er staan al behoorlijk veel boeken op haar naam. Je zou haar namelijk al kunnen kennen van bijvoorbeeld de boeken Bodyhack, De moord op Queen-T, Syntopia en Cyberboy. Helaas heb ik daar zelf nog niks van gelezen, dus Braincrash wordt mijn eerste kennismaking met Tanja de Jonge. Maar de flaptekst van dit boek klonk in ieder geval al ontzettend interessant, dus ik ben heel benieuwd wat Tanja de Jonge met Braincrash voor ons in petto heeft.

Het verhaal in Braincrash intrigeert vanaf de allereerste bladzijde. Tanja de Jonge zorgt ervoor dat het meteen mysterieus is. Ze maakt je nieuwsgierig naar de rest van het boek. Je weet een heel klein beetje van wat Dylan heeft meegemaakt, maar lang niet alles. Als lezer zit je dus met ontzettend veel vragen waar je graag een antwoord op wil hebben. Wat is er met Dylan gebeurd? Waarom kan hij zich er niets meer van herinneren? En wat voor vreemde dingen gebeuren er op het adres waar hij de brief moest afleveren? Hier kom je maar op één manier achter en dat is verder lezen. Hierdoor is Braincrash ontzettend verslavend. Tanja de Jonge heeft er echt voor gezorgd dat het boek maar moeilijk aan de kant te leggen is en als je de tijd hebt, kan je Braincrash in een keer uitlezen.

Tanja de Jonge heeft ervoor gekozen om Braincrash vanuit drie verschillende perspectieven te schrijven. Namelijk die van Dylan, Indy (Dylans zus) en Ava (Indy’s beste vriendin). Hierdoor krijg je op verschillende manieren stukjes informatie over het plot en komen de drie personages goed tot leven. Je krijgt namelijk echt een kijkje in hun gedachtes. Het zijn echte tieners. Daarnaast heeft Tanja de Jonge een hele fijne, vlotte en levendige schrijfstijl. Ze neemt je in Braincrash moeiteloos mee in een spannend plot. Sommige gebeurtenissen komen onverwacht en het is moeilijk te voorspellen welke kant het verhaal opgaat. Maar uiteindelijk krijg je niet op alle vragen een antwoord.

Braincrash is een heel actueel boek met verschillende thema’s die op dit moment spelen. Zo gaat het over onder andere het milieu en de klimaatverandering. Hiermee maakt Tanja de Jonge van Braincrash een realistisch en herkenbaar verhaal, terwijl er zelfs wat sciencefiction en dystopische elementen in verwerkt zijn. Dit maakt van Braincrash een heel bijzonder boek om te lezen. Het is hierdoor origineel en niet te vergelijken met andere Young Adult boeken.

Kortom, Braincrash van Tanja de Jonge is een boek dat je gelezen moet hebben. Vanaf de eerste bladzijde word je meegesleurd in het verhaal van Dylan, Indy en Ava. Aan de hand van actuele thema’s, zoals het milieu en de klimaatverandering, creëert Tanja de Jonge een herkenbaar verhaal met sciencefictionachtige elementen. Braincrash is hierdoor mysterieus, spannend en verslavend. Door de vlotte en levendige lijmstokken komt het verhaal tot leven en vlieg je erdoorheen. Tijdens het lezen van Braincrash komen er veel vragen in je op. De meesten worden beantwoord, maar dat geldt niet voor alle vragen.

Meer recensies van Magicofbooksnl