Een boek vol hoop en kracht

Majonne 20 maart 2024
Het derde boek van deze schrijfster, elk boek speelt zich af in de tweede wereldoorlog, maar is een op zichzelf staand verhaal.

1962 Actrice Lola is gevraagd voor een nieuwe film. Een prachtige kans, maar het betekent wel dat ze moet terugkeren naar de streek waar ze is opgegroeid. Ze had gehoopt dat ze haar grote pijnlijke geheim letterlijk en figuurlijk ver achter zich kon laten, toen ze naar Hollywood ging.

Als ze op zoek gaat naar het verhaal van Luisa, de ware held van de film, ontdekt ze dat ze niet de enige vrouw is met pijn en geheimen…

In deze historische roman gaan we naar de periode van de tweede wereldoorlog in Italië. Napels dus, om specifiek te zijn.
Een verhaal dat mij nog onbekend was.

De verhalen van de twee vrouwen, de ene begin jaren 40 en de andere begin jaren 60 wisselen elkaar af en verweven zich steeds meer met elkaar. Vooral het verhaal van Luisa is prachtig, spannend en vol tragedie en emotie. De stad is mooi omschreven, je ziet de straatjes, de huizen, de kerk voor je.

Maar ook het verhaal van Lola is mooi, hoe ze leert van Luisa, haar kracht vindt en het verleden omarmt.

De karakters zijn goed omschreven, mooi gelaagd, je gaat om hen geven of een hekel aan hen krijgen. De enige die vlak bleef was de man van Lola, maar dat was niet zo erg voor het grote verhaal.

Naast alle droefenis vond ik het een prachtig verhaal. Het laat je achter met een gevoel van kracht en hoop.

Dus ik wil zeggen, laat je meevoeren naar Italië, dompel je onder in een prachtig persoonlijk en toch universeel geschiedenis verhaal en ervaar hoe krachtig een vrouw kan zijn.

Meer recensies van Majonne