Literaire feelgood

Mandy 17 augustus 2020
Een van de eerste dingen die opvallen tijdens het lezen is hoe humoristisch en heerlijk ongemakkelijk January, het hoofdpersonage, is. Ze heeft een grappige gedachtegang waarin ik me wel een beetje herken en ook van die fijne flapuitopmerkingen. Wanneer ze Gus (Augustus) ontmoet, iemand uit een niet zo heel ver verleden, weet je eigenlijk al dat de twee geen grotere tegenpolen van elkaar hadden kunnen zijn. Het wordt een spel van aantrekken en afstoten. Het verhaal neemt je mee in het schrijfproces van een auteur en het is leuk om te lezen over de vooroordelen van het chicklit-genre, het zogenaamd hoogdravende van literatuur en hoe schrijvers komen tot het schrijven van een boek.
Wat diepere thema’s worden niet geschuwd (sektes, vreemdgaan, kanker) en dit maakt dat het boek zeker geen luchtig romannetje is.

Ik heb het boek met veel plezier gelezen. Wel waren mijn verwachtingen vooraf iets anders dan dat het boek daadwerkelijk is. Allereerst heeft het boek weinig met het strand te maken. Nu is de omgeving waarin het zich afspeelt voor mij niet heel belangrijk, maar wel als de titel dit zo expliciet doet vermoeden en je daardoor een luchtig boek verwacht met zon, zee en strand. Het boek is echter een stuk zwaarmoediger dan een gewone feelgood en ook het strand ontbreekt. Daarnaast zijn bepaalde thema’s wat ver gezocht zoals de sektes waar Gus onderzoek naar doet. Wat mij betreft had dit weggelaten mogen worden, want dat bleef wat vaag, was niet goed uitgewerkt en had uiteindelijk ook erg weinig met het verhaal te maken.

Toch krijgt het boek van mij vier sterren en was het zeker een bijzonder boek om te lezen. De afwisseling maakt het boek erg leuk. Er zijn romantische gedeeltes die neigen naar feelgood en er zijn serieuze scènes die neigen naar literatuur. En dat is ook precies de essentie van het verhaal, want ze leren elkaar kennen door zich in elkaar genres te verdiepen. De hoofdpersonen zijn mede hierdoor goed uitgewerkt en maken een daadwerkelijke groei door. Ze leren op elkaar, maar ook zeker weer op zichzelf te vertrouwen. Daarnaast is er de humor en de goed uitgewerkte dialogen die zorgen dat de schrijfstijl prettig blijft en niet te zwaar wordt.

Meer recensies van Mandy