Roadtrip met onverwachte gebeurtenissen, maar helaas geen onverwacht einde

Mandy 11 februari 2020
Onverwacht gaat over Veronica die door toedoen van haar vriendje zwanger is geraakt, hij heeft gaatjes in het condoom geprikt. Veronica is populair, doet het goed op school en gaat na de zomer studeren aan de universiteit. Een baby is dus niet bepaald waar ze op zit te wachten. Ze besluit een abortus te ondergaan, maar dat kan niet in de staat waar ze woont en dus moet ze naar een kliniek in een andere staat, zo’n 1600 km verderop. Ze kan maar weinig mensen vertrouwen en dus besluit ze vanuit een noodkreet haar voormalige beste vriendin mee te vragen op dit ‘avontuur’. Een roadtrip vol gekke gebeurtenissen volgt.

Het verhaal is misschien niet zo hilarisch als de auteurs zelf willen doen geloven, maar vermakelijk was het zeker. Het verhaal is ook ongeloofwaardig, maar daar had ik weinig moeite mee. Waar ik meer moeite mee had waren de bijpersonages; vooral haar vriendinnen en vriendje Kevin zijn tamelijk vervelende personages. Bailey aan de andere kant, haar voormalig beste vriendin, is juist een sterke persoonlijkheid die het verhaal een extra leuke dimensie meegeeft. Ze zorgt ervoor dat Veronica los komt en zich minder serieus gedraagt.

Het zware thema abortus, werd juist helemaal niet zo zwaar uitgediept. Ik zou veel meer diepgang bij dit boek hebben verwacht en zeker op dat gebied. Het leek Veronica echter geen enkele moeite te kosten om de ingreep te doen (en daar kan je als lezer nog wel in komen gezien de omstandigheden), maar het leek verder ook geen gevolgen te hebben. Geen pijn, geen ongemakkelijkheid, iets dat je eventjes doet. Het hoeft wat mij betreft zeker geen taboe te zijn, maar wel iets dat je weloverwogen uitvoert. Ik denk gezien de doelgroep van dit boek, dat dit een verkeerde boodschap af zou kunnen geven. De eerdere kritiek die ik dan ook gelezen heb over dit boek, lijkt me enigszins terecht.

Wat mij betreft lag het thema van dit boek veel meer bij vriendschap en trouw aan jezelf blijven. En die thema’s zijn dan wel weer goed uitgewerkt. Samen met de leuke personages Veronica en Bailey en de roadtrip met wat onverwachte gebeurtenissen, maar helaas geen onverwacht einde, maken dat ik het boek een voldoende geef van drie sterren.

Meer recensies van Mandy