Deze avontuurlijke roman is een feestje om te lezen

Mandy 06 juni 2021
In eerste instantie lijkt De kaart naar ons eiland een verhaal over een fietstocht die een jonge jongen maakt ter nagedachtenis aan zijn vader. Ik moet zeggen dat het boek mij met die woorden al genoeg aan sprak om te gaan lezen. Toch gaat het boek om echt nog veel meer dingen dan alleen die fietstocht. Of ik daardoor bedrogen uitkwam? In tegendeel, dit boek heeft me heel erg verrast.

Het verhaal gaat over Peyton die op de jaarlijkse familiepicknick is, waar eigenlijk niemand echt zin in heeft. Op die picknick gebeurt er een ongeluk met Peytons vader, die daardoor in het ziekenhuis belandt. Het lijkt even goed te gaan, maar uiteindelijk overlijdt hij toch. Peytons vader stond erom bekend een lange fietstocht te hebben gemaakt toen hij jong was. Hierbij heeft hij zijn vrouw, Peytons moeder ontmoet. Peyton kende zijn vader niet echt goed. Nadat hij in de oorlog heeft gediend, kwam hij gebroken en verslaafd terug. Peyton besluit diezelfde fietstocht te maken om hem zo beter te leren kennen. Op deze lange en vermoeiende reis komt hij niet alleen meer over zijn vader te weten, hij leert ook zichzelf kennen en ontmoet heel bijzondere types.

Het verhaal is heel fijn geschreven, de schrijfster neemt je echt mee op reis en schrijft heel boeiend en beeldend. Het is ook een rustige schrijfstijl; ze neemt echt de tijd om het verhaal te vertellen, maar zorgt toch dat er genoeg gebeurt en het dus absoluut niet saai is. Toegegeven, de gebeurtenissen zijn soms wat over de top en het is niet heel realistisch dat een jongen van vijftien deze reis in zijn eentje maakt, maar ook niet onmogelijk en eigenlijk maakt het ook niet uit, want het is vooral heel vermakelijk.

Peyton is een ontzettend lieve zachtaardige en behulpzame jongen. Hij ontmoet veel mensen onderweg en kan het eigenlijk met iedereen vinden. Hij is heel onbaatzuchtig en helpt graag anderen, ook als dat betekent dat hij zijn laatste centen uit moet geven. Het is eigenlijk een voorbeeld voor allen. En het verhaal laat ook zien dat als je goed bent voor anderen, je veel terug krijgt. Peyton leert door in de voetstappen van zijn vader te treden veel over wie hij zelf is en waar hij voor staat. Naast een echte coming of age roman is het ook een liefdesroman. Deze reis maakt hij namelijk niet alleen voor zichzelf, maar ook om zich te bewijzen aan Lisa, het meisje waar hij verliefd op is. Dat ze zich halverwege het verhaal bij hem voegt, maakt het dan ook compleet.

Het boek is ook lekker avontuurlijk. Het is elke keer weer een verrassing wie hij ontmoet en wat hij allemaal tegenkomt. Hij bezoekt plaatsen die zijn vader ook heeft aangedaan en ontmoet mensen die zijn vader ook gekend hebben. Ondertussen komt hij achter wat familiegeheimen. Maar bovenal ontmoet hij zelf weer nieuwe mensen. Het pad loopt dus niet volledig parallel met dat van zijn vader. De gebeurtenissen zijn verrassend en niet-alledaags zo rijdt hij mee als navigator in een autorace, is hij ineens medeplichtig aan het bevrijden van een groep alligators die in gevangenschap worden gehouden en zo staat ie ineens bij te springen achter een bar van een visserscafé.

Ik kan nog heel veel vertellen over het boek, maar als ik het in een zin moet omschrijven: het boek is gewoon een feestje om te lezen!

Meer recensies van Mandy