Waargebeurde familiegeschiedenis in de vorm van een liefdes-/oorlogsroman

Mandy 15 juni 2020
De dochter van de nazi is een verhaal gebaseerd op de familiegeschiedenis van de schrijfster en speelt zich af tussen de zomer van 1929 en 18 augustus 1939 (met een korte epiloog die dit zich afspeelt in 1994/1995). Tien jaren voor de daadwerkelijke oorlog echt uitbrak in de rest van Europa, maar in Duitsland was het toen al een lange tijd aan de gang.

In het verhaal volgen we hoofdpersoon Hetty Heinrich, een jong meisje nog dat een weg moet zien te vinden in het Duitse Leipzig van de jaren dertig met ouders en een broer die fanatiek Hitler aanhangen. Hetty doet in het begin vrolijk mee, want Hitler is haar held en belooft mooie dingen voor Duitsland. Al snel mag Walter, een vriend van haar broer, niet meer bij hen thuis komen. Ook worden de Joodse kinderen geweerd op hun school en komt ze erachter dat het huis waar ze in wonen, niet echt op een eerlijke manier verkregen is. De eerste scheurtjes in haar overtuigingen ontstaan en ze twijfelt steeds vaker aan waar haar loyaliteit ligt en wat nu goed en fout is. Dit maakt Hetty tot een sympathieke hoofdpersoon en ook een erg intelligent, onbaatzuchtig en moedig meisje waarvan je hoopt dat er meer waren geweest in die tijd.

Het verhaal leest absoluut fijn weg, omdat het door de ogen van Hetty allemaal goed te volgen is en haar twijfel en overdenkingen heel mooi op papier zijn gezet. Het verhaal bevat een stuk liefdesverhaal, maar ook veel informatie over de oorlog, waardoor lezers die niet van romantiek zullen houden toch nog genoeg aansluiting bij dit boek zullen vinden om er echt van te genieten.

Iedereen die geschiedenis heeft gehad kent het verloop van het verhaal, maar toch heb ik elke keer weer in elk boek dat ik over dit onderwerp lees dat ik met verbazing zit te lezen waar wij mensen toe in staat zijn. Iets nieuws wat ik trouwens tijdens het lezen van dit boek heb geleerd zijn de Lebensborn-huizen die werden opgericht waar vrouwen zichzelf beschikbaar stelden om raszuivere kinderen te baren voor het Rijk.

Het boek begint wat traag, maar krijgt naar het einde toe steeds meer vaart. Hetty wordt volwassener en feller en de spanning loopt steeds vaker op. Ik heb het boek met ontzettend veel plezier gelezen. Het krijgt van mij helaas niet de volle 5 sterren vanwege de voorspelbaarheid van enkele gebeurtenissen die zich eigenlijk vooraf al laten raden, maar het verhaal is erg mooi en de strijd die Hetty moet voeren met haar eigen gedachtes en de mensen om haar heen is echt heel mooi en inlevend beschreven.

Meer recensies van Mandy