Sterk verhaal met menselijke personages

Mandy 16 juli 2019
Het boek van jou en mij gaat over Dominic en Erin. Ze besluiten te trouwen omdat ze al na zeven maanden relatie een kindje verwachten. Van Erins vader krijgen ze voor hun huwelijk een notitieboekje waar ze in moeten schrijven als ze het moeilijk hebben.

In eerste instantie weet Erin haar gevoel veel beter op papier te krijgen dan Dom, die door laat schemeren dat hij het eigenlijk maar onzin vindt. ‘Op een dag zal ik daarvan hopelijk de logica in gaan zien.’ Dom komt in het begin over als een ongeduldige zak die niet zo goed met emoties om kan gaan. Hij wil bijna nergens over praten. De situatie rondom het boek verandert echter wanneer Dom een bladzijde uit hun boek scheurt. Een bladzijde die belangrijke informatie bevat over hun relatie en wat er gebeurd is met hun kindje. Dom biecht op dat hij niet altijd eerlijk is geweest.

Het boek bestaat uit vijf delen. De eerste twee delen wordt het verleden door Erin verteld en het heden door Dom. Vanaf deel 3 vertelt Erin juist vanuit het nu en Dom vanuit het toen. Het laatste deel vindt volledig in het nu plaats. Door de tijdsprongen krijg je elke keer een stukje nieuwe informatie die je bij elkaar moet puzzelen tot alles in het laatste deel op zijn plek valt. De schrijfster heeft zichzelf hiermee een megalastige taak opgelegd en misschien zelfs zichzelf hiermee in de vingers gesneden. Ik denk namelijk dat het verhaal veel meer kracht had gehad wanneer het op chronologische volgorde zou zijn verteld. Het verhaal doet hier nu erg rommelig door aan en dat is zonde, want het verhaal zelf is sterk.

Erin en Dom maken een hoop mee en kennen veel tegenslagen. Ik had vooral veel bewondering voor Erin, omdat zij bovenal toch doorzet en zich niet tegen laat houden door angsten. Ik vond de personages ook erg menselijk neergezet waardoor ik goed mee kon leven. Er zitten ook nog wat verrassingen in het verhaal, die maken dat de vaart erin blijft zitten.

Meer recensies van Mandy