Bijzonder leerzame en spannende verslaglegging

Mandy 03 augustus 2019
Laura H. gaat over Laura, een Nederlands meisje dat zich al van jongs af aan bezighoudt met de Islam en een islamitische man zoekt. Ze ontmoet Ibrahim met wie ze meteen trouwt. Laura heeft dan al een dochtertje van een andere man. Samen met Ibrahim krijgt ze een zoon. Ibrahim wordt steeds gewelddadiger. Hij belooft aan Laura dat wanneer ze naar een islamitisch land verhuizen hij zijn rust zal vinden en liever voor haar zal worden. Laura is naïef en volgt hem naar Syrië. Ibrahim sluit zich daar aan bij IS. Laura merkt al snel dat dit niet het leven is zoals zij het zich had voorgesteld en wil terug naar Nederland. Maar ontsnappen uit het kalifaat, dat gaat niet zomaar. Haar vader zet alles op alles om haar daar weg te halen. Dit boek is een verslaglegging van het leven van Laura tot aan het ontsnappen en de arrestatie aan toe.

Het boek is ontzettend indringend geschreven. Laura is naïef, maar heeft dan ook al veel meegemaakt in haar jonge leven. Ze krijgt te maken met een hoop geweld en mishandeling. Dit weet de schrijver goed op papier te krijgen en je leeft echt met haar mee en de schrijver weet de juiste sympathie voor Laura op te wekken.

Het verhaal is bijzonder leerzaam en spannend. De schrijver heeft veel werk verzet en heeft een zo volledig mogelijk beeld neergezet van Laura, maar ook over hoe je je mee kunt laten slepen door een verliefdheid en de verkeerde keuzes kunt maken. Het vertelt over het kalifaat, over de IS, over de onderdrukking van vrouwen. De schrijver neemt zelfs mee hoe de Nederlandse rechtsstaat werkt en daar kun je van alles over vinden.

Het is vooral een verslaglegging en geen verhaal. Hierbij merk je dat de schrijver een journalist is en geen ervaren boekenschrijver. Persoonlijk vond ik dat wat jammer, gezien de stukken die verhalend zijn geschreven veel lekkerder weg lazen dan de beschrijvingen van feiten. Ik begrijp dat die nodig zijn om het verhaal compleet te maken en het is dan ook erg goed gedaan, maar dat ging voor mij ten koste van de leesbeleving. Een ander, wel positief, punt is dat de schrijver onbevooroordeeld het verhaal heeft geschreven.

Meer recensies van Mandy