Niet de sterkste in de serie

Marco Books 18 oktober 2002
Het derde deel in de serie District Noord over inspecteur Snetlage behandelt een onderwerp dat de laatste jaren actueel is, namelijk vrouwenhandel. Het boek volgt twee verhaallijnen. Ten eerste is er Aisa Obasango die zogenaamd voor een baantje in de horeca vanuit haar geboorteland Nigeria naar Nederland gelokt is. Zij verdwijnt in de illegale prostitutie waar ze meedogenloos misbruikt wordt. Als lezer wordt je geconfronteerd met haar schrijnende gevangenschap die tegen elk gevoel van rechtvaardigheid indruist. Zonder iets aan de verbeelding over te laten, beschrijft Van Eeden door wie en op welke wijze Aisa seksueel misbruikt en mishandeld wordt.

De tweede verhaallijn begint bij haar oudere zus: Raia. Zij is jaren eerder op dezelfde wijze naar Nederland gelokt en is uiteindelijk, met een vals identiteitsbewijs, in de legale prostitutie terechtgekomen die evenmin verkwikkelijk te noemen is. Als zij hoort dat haar zus haar gevolgd én verdwenen is, schakelt zij de politie in. Dit is een klus voor Snetlage en zijn ingewerkte team.

Dossier vrouwenhandel geeft ongetwijfeld een realistisch beeld van de illegale en legale prostitutie. Als lezer maak ik kennis met een schemerwereldje waarbij de vraag zich onwillekeurig aandient of je zo'n bedrijfstak überhaupt gelegaliseerd wil hebben. Het is net alsof de sector een stempel van goedkeuring krijgt terwijl de wantoestanden navrant zijn. Enigszins irritant is de klungeligheid die Snetlage in het boek tentoonspreidt waaraan de negatieve afloop debet is.

De serie District Noord met Fons Snetlage in de hoofdrol kan het beste in volgorde van publicatie gelezen worden omdat de karakters in dit deel niet echt uitgebreid geïntroduceerd worden. De lezer wordt in sterke mate verondersteld met Snetlage en zijn team bekend te zijn. Afgezien daarvan is deel drie een gemakkelijk leesbaar boek in de trant van Baantjer zonder enige literaire pretenties. Wat mij betreft niet de sterkste in de serie.

Meer recensies van Marco Books