“Als de zon ondergaat, worden de nachten langer.”

MargaBruijnis 03 maart 2022 Auteur
Normaliter lees ik geen fantasy maar ik zag dat ‘De herschreven wereld’ van Bart Vanhee goede recensies kreeg en daarom wilde ik mij voor Boekentoer er wel aan wagen. Voor wie Boekentoer niet kent; dit is een Facebookgroep waarin boeken rondgaan van zelf-publicerende auteurs.

Bart VanHee stelt niet teleur. ‘De herschreven wereld’ is een fraai geschreven verhaal waarin Jake Firefield en zijn vrienden op een queeste gaan om er achter te komen wie Jakes vader liet vermoorden en waarom diegene zo graag in het bezit wil komen van het magische medaillon, dat Jake vier jaar geleden in handen heeft gekregen. Niet alleen Jakes vader staat op de proscriptielijst, maar ook hijzelf en enkele van zijn vrienden, die vier jaar geleden betrokken waren bij het gevecht om het medaillon. De jonge mensen gaan op zoek naar de huurmoordenaars en komen daarbij in hachelijke situaties terecht. Al snel word je ondergedompeld in dit spannende verhaal, dat zich afspeelt in een gefantaseerde wereld, die doet denken aan Game of Thrones.
Bart beschrijft de verzonnen wereld mooi, waardoor je als lezer de omgeving goed voor je ziet.
“Het was een heldere dag en de sneeuw op de bergen schitterde als een witte diadeem.”
Ook de vechtscènes zijn realistisch geschreven. Bijna zoals je ze in een film of computergame ziet. Echt knap gedaan. Het is ook leuk dat er pentekeningen in het boek staan, want dat verhoogt de sfeer.
De dialogen leggen soms te veel uit of herhalen zaken. Dat haalt op die momenten de vaart eruit.

Vriendschap speelt in dit boek een grote rol en we komen dan ook meer te weten over Jakes vrienden en hun onderlinge relaties. Dat maakt dat je je als lezer verbonden voelt met de groep en graag met hen meereist.
Op het einde van de reis komt het gezelschap in de drukke handelsstad Markrat aan, waar de Valken als een soort maffia de onderwereld beheersen. Zitten zij achter de aanvallen op Jake en zijn vrienden? De echtgenoot van de leider van de Valken is de ex-geliefde van Amros, één van de helpers van de groep, en natuurlijk komt zij voor een dilemma te staan: kiest zij voor het veilige, maar opgesloten leven bij de Valken of kiest zij voor haar liefde en de vrijheid met alle risico’s van dien?

Ik vond het jammer, dat we weinig merken van de magische werking van het medaillon in dit verhaal. Jake weet namelijk niet hoe hij het moet gebruiken. Het medaillon is echter wel de aanleiding voor de tocht en als lezer begrijpen we beter hoe belangrijk het is om het sieraad te beschermen als we ook ervaren hoe sterk de magie van de steen is. Misschien komen we er meer over te weten in het vervolg?
Want het verhaal is bij het slot nog niet tot zijn einde gekomen en de ondertitel ‘De jacht op het medaillon’ suggereert dat we te maken hebben met een deel uit een serie. Mogelijk komt er wel een boek over de strijd van vier jaar geleden, waar de schrijver regelmatig naar refereert. Ik ben benieuwd!

Meer recensies van MargaBruijnis