Spanning in de sneeuw

MargaBruijnis 20 maart 2022 Auteur
Off-piste’ van Jeroen Zuydt is een vlot geschreven, spannend verhaal dat je in een middagje uitleest. Zuydt neemt je mee op één van de jaarlijkse skivakanties van een middelbare vriendengroep met kinderen en aanhang. In de proloog lezen we dat de vakantie deze keer niet voor iedereen goed afloopt. Één van de skiërs valt namelijk meters van de piste af en dat roept bij de lezer direct vragen op. Wie van het gezelschap raakt off-piste? Is het een ongeluk of kwade opzet? En zo ja, waarom? Een goede start voor een spannend verhaal.

In het eerste hoofdstuk maken we kennis met een deel van de vriendengroep tijdens de voorpret van hun vakantie. Zuydt zet de sfeer in de groep mooi neer, waardoor het voelt alsof je er als lezer helemaal bij bent. De combinatie van ouderen en jongeren geeft het verhaal een eigentijdse dynamiek en maakt het interessant voor een brede lezersgroep. Achterin heeft de schrijver een lijst opgenomen met een overzicht van de personages. Hoewel hij dit origineel heeft opgelost door het gezelschap per auto te beschrijven, was deze korte thriller nog prettiger leesbaar geweest wanneer er minder personages waren opgevoerd.

Gaandeweg de vakantie komen we er achter dat er iets niet in de haak is met Enrico, het vriendje van één van de dochters. Één van de vriendinnen, Carla, reageert direct al vreemd als ze Enrico op een foto herkent en ze mijdt hem de rest van de vakantie zoveel mogelijk. Wat is er tussen haar en Enrico voorgevallen? Stapje voor stapje komen we erachter dat er niet alleen iets tussen Carla en Enrico speelt, maar dat hij meerdere mensen van de vriendengroep in zijn greep houdt. Eén van de vrienden, Rob, gaat op onderzoek uit. Als lezer weten we inmiddels al meer over Enrico, omdat de schrijver naast het perspectief van Rob ook andere vertelperspectieven hanteert.

Richting het einde beramen een aantal personages een plan om Enrico uit te schakelen. Het is mooi hoe hierin verschillende verhaallijnen samenkomen. Toch voelt het verhaal op dit punt soms wat kort door de bocht. Voor een paar personages is het goed voorstelbaar dat ze Enrico uit de weg willen ruimen. Voor een ander had dit meer uitgewerkt kunnen worden.

Iedereen die ooit op skivakantie is geweest zal de omschrijvingen van de reis, het eten, de kosten van skipas, de après-ski en dergelijke herkennen. De schrijver weet die met gevoel voor detail neer te zetten en tegelijkertijd de vaart in het verhaal te houden. Een ideaal boek om onderweg naar de wintersport te lezen en zo alvast in de stemming te komen!

Een leuk extraatje van dit boek is dat we als lezer meekunnen denken over het vervolg van het verhaal. Je kunt je suggesties voor een mooie wending achterlaten op https://offpiste.jouwweb.nl/?msclkid=324d09fda86611ec9632312e7e73caf3
Zo blijven we betrokken. Ik ga er nog even op broeden.
Dit spannende verhaal in de sneeuw krijgt van mij 4 sterren.
www.margabruijnis.nl

Meer recensies van MargaBruijnis