Akelig mooi boek

MargaBruijnis 14 maart 2022 Auteur
'Wat je van bloed weet' is een verhaal dat je recht in het hart raakt . De hoofpersoon groeit op in een gezin met gewelddadige ouders. Philip Huff beschrijft in verschillende levensstadia hoe de gezinssituatie doorwerkt in zijn relaties met anderen en met zichzelf. Bijzonder mooi vond ik hoe de auteur de liefde en loyaliteit die de hoofdpersoon voelt voor zijn jongere broer, die op een gegeven moment alleen bij de ouders achterblijft, heeft beschreven. We lezen hoe dat tot schuldgevoelens leidt bij een jongen die wil opgroeien en zich wil bevrijden van de last van zijn gezin van herkomst en hoe hij en zijn zus uiteindelijk toch besluiten in te grijpen.
De eerlijke en precieze manier van schrijven en het gekozen vertelperspectief (de 2e persoon) veroorzaken een directe toon waardoor ik niet aan dit boek kon ontsnappen en het in één weekend heb uitgelezen.
Er staan ogenschijnlijk eenvoudige, maar prachtige zinnen in, zoals:
"Maar je hebt geleerd: gedachten zijn veroordeeld tot de cel van je hoofd, gevoelens tot de gevangenis van je lichaam.”
We worden allemaal gevormd door het gezin waarin we opgroeien, maar er is de hoop dat we hierdoor niet worden bepaald, want: "Vrijheid is niets anders dan de kans om het anders te doen." zo citeert Philip Huff Albert Camus.
Akelig mooi boek. Dank voor de moed en het vakmanschap waarmee de auteur dit geschreven heeft.

Meer recensies van MargaBruijnis