Schrijven en herschrijven met Marelle Boersma

MargaBruijnis 24 november 2021 Auteur
Ik gebruik de 10 stappen van Marelle Boersma om de eerste versie van mijn manuscript 'Helena's hart' aan te scherpen. Dat werkt makkelijk, omdat ze je na iedere stap een opdracht geeft, zoals: "Schrijf drie mogelijke scènes waarmee je je thriller kunt starten. Dat kan een proloog zijn, maar ook een eerste hoofdstuk. Betrek daarbij deze vragen: Laat je hierin je protagonist zien? Roept de scène vragen op? Zorg je voor mysterie?"

Ik schrijf geen thriller, maar iedere roman is gebaat bij enige spanning, zodat de lezer door blijft lezen en daarom is dit boekje voor meerdere genres bruikbaar, De opdrachten helpen mij om 'los te komen' van mijn eerste opzet en te onderzoeken waarom sommige delen nog niet lekker lopen.

Zo vond ik dat het conflict en de angst van mijn mannelijke hoofdpersoon helder waren uitgewerkt, maar dat het conflict van mijn vrouwelijke hoofdpersoon nog teveel op twee gedachten hinkte. Ook ontdekte ik dat ik bij haar verhaallijn de informatie nog wat beter kon doseren. Kortom heldere punten om aan te werken en zo mijn verhaal aantrekkelijker te maken voor de lezer.

Voor mensen die al meerdere schrijboeken hebben gelezen en/of een schrijfcursussen hebben gevolgd, biedt dit boekje niet zozeer nieuwe inzichten. Wel biedt het 10 handige handvatten om je verhaal mee te schrijven of, zoals in mijn geval, te herschrijven.

Meer recensies van MargaBruijnis