Heerlijke coming of age vol liefde, vriendschap en zelfontplooiing. Veelbelovende start van een trilogie.

In 'Love life of Lotte' van Nicole Hebben leren we Lotte kennen. 'Verliefd' is het eerste deel van een trilogie. Ze krijgt een dagboek van haar moeder als verjaardagskado, maar de eerste paar maanden doet ze er niets mee. Ze weet niet zo goed wat ze dan moet schrijven, maar wanneer er met carnaval iets in haar leven gebeurt, gaat ze het toch wel waarderen dat ze dingen van zich af kan schrijven. Het is als een onzichtbare vriendin die je altijd alles kunt vertellen wat je meemaakt. Ze ontdekt zichzelf en de magie van een eerste zoen, de eerste keer verliefd zijn. Net als in films en boeken, en ze had nooit verwacht dat zij die magie zou voelen maar het is niet alleen maar leuk om verliefd te zijn. Ze ontdekt, samen met beste vriendinnen Lies en Roos, dat het ook verdriet met zich mee kan brengen.

We lezen over Lottes schouder mee in haar dagboek en zien wat zij haar "Lief dagboek" toevertrouwt. Ze weet zich veilig, dus neemt geen blad voor de mond, hierdoor worden we volledig meegenomen in het leven, de gevoelens en gedachten van de jonge meid. Zo maken we haar ontwikkeling mee en staan we dicht bij haar door alle gebeurtenissen heen. We leren haar goed kennen, maar ook andere personages dichtbij haar, zoals Roos en Lies. Het plot is goed uitgewerkt en de verhaallijn zal voor iedereen hartverwarmend en zeer herkenbaar zijn.
Hoewel het verhaal als Young Adult aan doet, zullen ook volwassenen zeker kunnen genieten van dit ontroerende verhaal met genoeg diepgang en humor om het tot een hartverwarmend geheel te maken, met de herkenbare complexiteit van opgroeien en je eigen weg vinden, die eerste liefde, alle onzekerheden en de kracht van vriendschap.
Al met al is 'Love life of Lotte, Verliefd' een veelbelovend eerste deel van de trilogie van de Overijsselse Nicole Hebben (48) wat nieuwsgierig maakt naar de vervolgen. Een heerlijke coming of age vol liefde, vriendschap en zelfontplooiing, op een prettige, toegankelijke manier geschreven, in een ontroerende en verfrissende stijl.

Meer recensies van MarieJoseJansen