spannende historische YA

Marieke Leest 06 mei 2023
Ulikable is het laatste deel in de Un-able serie. Behalve de naam hebben de verhalen verder niks met elkaar te maken dus zijn ze perfect apart te lezen.

In dit boek gaan de terug naar het einde van de 19e eeuw en is er een seriemoordenaar actief in Londen en omstreken. De vermoorde meisjes en vrouwen hun ogen worden uitgestoken en ze zien er ook ouder uit dan ze zijn. Vrouwen wordt dan ook aangeraden om niet te vaak op straat te komen of in ieder geval de nodige bescherming aan te doen.

In een tweede verhaallijn lezen over Eleonora Prime en haar familie. Ze wonen in Canterbury maar door renovatiewerken verhuizen ze tijdelijk naar Kennington bij de familie Clifton. De zoon van de heer Clifton, Felix is echter een heel irritante kerel volgens Eleonora waardoor ze elkaar proberen te vermijden.

Een prachtige cover die zich gewoon laat oppakken in de boekhandel! Maar ook van de binnenkant heb ik echt genoten. Een fijne, vlotte schrijfstijl maakte dat ik door de hoofdstukken heen vloog. Het verhaal was ook spannend en ik dacht telkens, nog één hoofdstukje dan.

De schrijfstijl is beeldend, je kan jezelf als het ware door de straten van het oude Londen zien ronddwalen, de sfeer wordt heel goed weergegeven. De personages waren goed uitgediept met hun goede en minder goede kanten.

Sommige dingen mochten van mij wel iets meer aandacht krijgen. Dan heb ik het bvb over de werking van het gif en tegengif.

Ik heb echt genoten van dit boek ondanks dat het verhaal soms een beetje voorspelbaar was. Het was echt een mooi verhaal, goed geschreven en zeker een aanrader! Het is dan wel een YA maar ook heel leuk voor iedereen die van spannende boeken houdt tegen de achtergrond van de 19e eeuw.

Meer recensies van Marieke Leest