Hoever zou jij gaan om wie je lief hebt te redden?

MarieQuickboots 10 juni 2023
Ik mocht dit boek namens de Facebook pagina samenlezenisleuker lezen voor een recensie, bedankt uitgeverij Hamley Books voor het recensie-exemplaar

Mening:

Laat ik deze recensie beginnen met waar ik eigenlijk altijd mee begin, namelijk de cover van het boek…. Wat daarbij in me op komt is mysterieus, spannend en wauw wat een kleuren! Ik vind dit net zo een toffe cover als deel 1, Het Donkere Visioen. Ik houd ervan wanneer je al aan het uiterlijk van een boek kunt zien dat ze bij elkaar horen, dat is in dit geval met De Gevaarlijke Strijd zeker goed gelukt.

Waar deel 1 de lezer heeft achtergelaten met een grote honger naar meer, geeft deel 2 je direct waar je al die tijd zo naar hebt uitgekeken. Zodra je het boek openslaat word je weer in de bizarre en spannende wereld van Rowin en haar (geesten)familie/vrienden gezogen. Als je net als Rowin dacht dat haar leven in een rustiger vaarwater terecht is gekomen na alles wat ze heeft meegemaakt met De Graaf, heb je het net als ik mooi mis.

Rowin krijgt opnieuw te maken met visioenen die niet veel goeds voorspellen en ook ditmaal blijken deze visioenen maar al te waar te zijn. Ze zijn een voorbode van het kwaad dat haar kerkhof, haar moeder en haarzelf zal bedreigen.  De Gevaarlijke Strijd heeft vele spannende element: geesten, wolven, een donkere gestalte, gevaarlijke krachten en een groot familiegeheim, maar laat ook zeker zien wat mogelijk is als je maar in jezelf geloofd en hoe belangrijk de steun van vriendschap en familie is. Maar wat als iemand je chanteert met degene waar jij zoveel om geeft, hoever zou jij gaan om ze te redden?

De schrijfstijl en de fantasie van Marjo de Vroed zorgt ervoor dat je als lezer het avontuur naast Rowin beleeft, zowel de emoties als de spanning zijn te voelen en maakt dat je het boek echt beleeft in plaats van enkel leest. Er zit een mooie plot twist in en het verhaal laat ruimte voor eventueel een vervolg…. Zouden we kunnen uitkijken naar een deel 3?

Conclusie:

Om dit boek goed te kunnen beleven is het wel echt een aanrader om eerst het eerste deel te lezen, Het Donkere Visioen.

In De Gevaarlijke strijd gaat het verhaal zo goed als direct verder waar deel 1 gebleven is. Wanneer je deze niet gelezen hebt mis je te veel belangrijke gebeurtenissen om een goede feeling met het verhaal en Rowin te krijgen. Ik zou dus adviseren om deze delen niet los van elkaar te lezen.  Het is leuk om Rowin in dit deel te zien groeien ten opzichte van het eerste boek en ook de spanning is weer goed aanwezig. De verweving met deel 1 is mooi verwerkt zonder het gevoel te hebben dat het verhaal in herhaling valt, het voelt echt alsof je verder gaat in het leven van het bijzondere en dappere meisje Rowin. Min puntjes? Ik heb flink gezocht maar ik heb ze niet gevonden, dus het wordt een volle mep met 5 sterren voor De Gevaarlijke Strijd van Marjo de Vroed!

Meer recensies van MarieQuickboots