een originele combinatie tussen een thriller en fantasy

MarieQuickboots 30 oktober 2023
Met dank aan Uitgeverij zilverbron voor het recensie-exemplaar en dank aan de facebookgroep Samenlezenisleuker dat ik dit boek namens jullie mocht lezen voor deze blog-tour

Mening:

Het is altijd leuk als je middels het lezen van een recensieboek kennis mag maken met een nieuwe auteur. De Sleuteldrager van Charlotte de Winter is een verassende combinatie van twee van mijn favoriete genres: Thriller en Fantasy.

De rechercheur Finlay en weduwe Robyn spelen in dit boek de hoofdrol, door een ontmoeting tussen deze twee worden de verschillende genres ook soepel in elkaar verweven. Beide personages zijn zo opgezet dat je ze kan plaatsen in het dagelijkse leven, dit betreft ook de omgeving waarin dit boek zich afspeelt. Het voelt alledaags aan en het is makkelijk voor te stellen hoe het verhaal zich afspeelt in Engeland en in Nederland. De elementen met misdaad, het onderzoeken van verdachte sterfgevallen en het zoeken naar de moordenaar doen het echt aanvoelen als een thriller. Het stukje fantasy bestaat uit het zien van overledenen die niet over zijn gegaan, de zogenaamde Halfwegen en de vermogens van de personen die een Halfweg kunnen zien. Hierbij komen diverse speciale gaves kijken welke alleen door training kunnen worden verworven, iets waar Finlay duidelijk niet op zit te wachten. De fantasy liefhebber zal zeker niet teleurgesteld worden, er is zelfs ook een beetje ruimte voor wat romantiek.

Het verhaal heeft een fijne afwisseling tussen spanning, geloofwaardigheid en fantasy en heeft een mooie balans. Het enige puntje waar ik een beetje moeite mee had, waren de verspringende tijdslijnen. Het heden en het verleden lopen door elkaar heen en worden niet heel duidelijk aangegeven. Als je enkele zinnen hebt gelezen kan je wel opmaken wanneer het zich afspeelt, maar het leest een beetje verwarrend. Persoonlijk had ik het prettiger gevonden als dit duidelijker zou worden aangegeven.

Diverse wendingen aan het verhaal maken het dat het steeds interessant en spannend blijft om door te lezen en door het fantasy gehalte kan het verhaal echt alle kanten op waardoor het allesbehalve voorspellend is…

Conclusie:

De Sleuteldrager is absoluut een verassende en originele combinatie van een thriller en fantasy.
Als je fan bent van deze genres dan is het een zeker een aanrader om dit boek op te pakken! Een verhaal dat alle kanten op kan en het ook doet.

Op het einde komt er veel samen en krijg je als lezer vele antwoorden op daders, motieven en de titel van het boek, maar het laat zeker ook gaatjes en vraagtekens open waardoor je zou kunnen denken dat er wellicht nog een vervolg op komt.

Zou ik het eventuele vervolg ook willen lezen? Zeker weten! Ik hoop zelfs dat deze er mag komen.
Met alle plussen en minnen bij elkaar genomen kom ik uit op een mooie vier sterren als eindconclusie.

Meer recensies van MarieQuickboots