MarieQuickboots 02 januari 2023
Met dank aan de auteur Bart de Wolf voor het recensie-exemplaar en bedankt facebookpagina samenlezenisleuker dat ik dit boek namens jullie mocht recenseren

mening:
De cover laat al zien dat dit een boek is voor de lezers die niet zo bang zijn aangelegd. Diverse monsters sieren deze prachtig gekleurde cover en voorspellen niet veel goeds…
Het boek heeft drie verhaallijnen, namelijk voor het voorval, het voorval en na het voorval. De hoofdstukken zijn niet te lang en duidelijk aangegeven met elk een eigen monster, hierdoor is het duidelijk wanneer je aan het volgende hoofdstuk begint en is een leuke griezelige toevoeging aan het boek. Ook wordt duidelijk aangegeven in welke tijd het verhaal zich afspeelt, hierdoor leest het verhaal lekker vlot doordat de lezer van tevoren al weet wanneer het zich afspeelt.
Nu hoor ik je denken: Voor, tijdens en na het voorval? Lekker onduidelijk, welk voorval? Nou dat is dus in het begin nog even een vraagteken voor de lezer en ga ik zeker niet verklappen. Het verhaal wordt namelijk goed opgebouwd en maakt het je allemaal duidelijk op zijn tijd. Je maakt kennis met de hoofdpersonen Floris en Haroen, twee jongens die bevriend zijn en het niet makkelijk hebben door de pestkoppen uit de buurt. Een actueel onderwerp uit het dagelijkse leven wat hiermee onder de aandacht wordt gebracht.
De droom van Floris is om een superheld te worden, juist door alle pesterijen zou hij graag willen dat hij die gemene pestkoppen eens een lesje kon leren. Wat beide jongens niet weten is dat de grootste pestkop Dave zo ook zijn problemen thuis heeft en de grondlegging zijn van zijn pesterijen en agressie. Wanneer de pesterijen uit de hand lopen en zowel Haroen als Floris hierdoor in groot gevaar komen, blijkt de droom van Floris toch anders uit te pakken en gebeurt het onmogelijke.
Het verhaal geeft steeds meer bloot over het hoe en wat en waarom, ook krijg je meer duidelijkheid over wat er nou tijdens het voorval gebeurd is. Dat het iets is wat ik niet aan zag komen of had kunnen bedenken kan ik je wel alvast verklappen. De spanning is om te snijden, het verhaal zit goed in elkaar, de personages zijn tastbaar, het verhaal is origineel en de titel klopt gewoon helemaal. Ik ben benieuwd wie dit boek voor het slapen gaan durft te lezen….

conclusie:
Dat de auteur de smaak van het gruwel schrijven te pakken heeft kan ik beamen; martelingen, bloed en smerige details schuwt hij niet en worden gedetailleerd beschreven. Persoonlijk zou ik het leeftijdsadvies hebben verhoogd naar 15 jaar, maar ik kan me zeker voorstellen dat voor de jongere echte durfal, dit boek een gruwelijk leuke uitdaging is. Een waarschuwing vooraf in het boek zou wellicht een optie zijn geweest, zodat ouders beter kunnen inschatten of dit boek voor hun boekenwurm geschikt is.
Bart de Wolf tilt met Monsters & mislukte superhelden het schrijven van griezelboeken naar een heel nieuw niveau. Daar waar ik vroeger genoot van de boekenreeks Kippenvel, bezorgt dit boek mij pas echt kippenvel. Het zou zeker een boek zijn die ik als griezel en gruwel liefhebber in mijn kast zou willen hebben staan.
Ik hoop dat het vervolg snel mag verschijnen, voor Monsters & mislukte superhelden geef ik vier gruwelijke sterren en stiekem hoop ik ook dat Bart de Wolf in de toekomst nog een horror boek gaat

Meer recensies van MarieQuickboots