MarieQuickboots 06 december 2022
Met dank aan Uitgeverij Harper Collins Holland voor het recensie-exemplaar en bedankt facebookpagina samenlezenisleuker dat ik dit boek namens jullie mocht recenseren

Mening:
Deze leuke hardcover met sprekende voorkant belooft veel goeds. Als je in het boek kijkt zie je dat de vrolijke kleur van de titel doorloopt in het boek zelf.

De stevige omslag en de wat dikkere bladzijden zullen ervoor zorgen dat het boek langer meegaat wanneer dit deze meermaals gelezen wordt. De achterflap geeft je in grote lijnen vast een voorproefje van het verhaal zelf. De illustraties zijn een leuke en vrolijke aanvulling op het verhaal en helpen je bij de verbeelding van het leven samen met een Pinguïn.

De familie bestaat uit vader en moeder Stewart en uit broer en zus Arthur en Imogen. De personages zijn erg leuk uitgewerkt en het is echt een doorsnee gezin. Lief en leed wordt gedeeld, de chaos voor het naar school gaan, het maken van huiswerk, gezamenlijk avondeten, het boek geeft je op deze manier echt een huiselijk gevoel.

Broer en zus kibbelen lekker samen maar als het ze uitkomt spannen ze ook graag samen tegen hun ouders. Vader en moeder Stewart proberen zo goed en zo kwaad als het gaat, het gezin op de rails te houden, wat zorgt voor de nodige herkenningspunten en humor.

Net als vele kinderen zijn Arthur en Imogen gek op de dierentuin, echter eindigt hun dagje dierentuin niet zoals je zou verwachten. Na hun ontmoeting met Einstein de Pinguïn in de dierentuin, staat hij in de avond ook daadwerkelijk bij het gezin voor de deur. Einstein is hun gevolgd en aangezien moeder Stuwart had beloofd dat hij mocht logeren, mag Einstein daadwerkelijk binnenkomen.

Met de komst van Einstein veranderd de familie Stuwart van een doorsnee gezin naar een wel heel bijzonder gezin. Einstein blijkt niet zomaar in London te zijn en heeft ook zo zijn redenen om aan te kloppen bij de familie Stewart. Zij zullen hem wel helpen…. Hoopt hij…. Maar als je als mens geen pinguïns spreekt, probeer dan maar eens te ontdekken wat Einstein allemaal bedoelt en waarnaar hij opzoek is.

Imogen en Arthur moeten hun handen ineenslaan om Einstein te helpen. Terwijl ze proberen hun dagelijkse leven zo normaal mogelijk door te brengen voor zover dat kan met een pinguïn in huis, moeten ze alles op alles zetten om het mysterie rondom Einstein op te lossen.
Waar ouders soms een beetje streng en volwassen kunnen zijn, kan teamwork van
het gehele gezin Einstein misschien dan toch helpen….

Conclusie:
Niet te geloven dat Iona Rangeley dit heeft weten neer te zetten tijdens haar laatste examens, echt ik neem mijn petje af. Het boek is leuk opgezet en gevuld met avontuur, humor en het gevoel van het gezinsleven weet ze duidelijk over te brengen.

Een heerlijk winters verhaal voor kinderen die al zelfstandig kunnen lezen, maar ook zeker leuk om te gebruiken als voorleesboek.

Absoluut een geschikt boek voor het gehele gezin en voor op school. Ik weet zeker dat jong en oud net als ik uren leesplezier zullen beleven met dit unieke en warme verhaal en je het helemaal voor je ziet, zeker door de leuke illustraties.
Als ik ze had, dan had ik in mijn flippers geklapt van enthousiasme over dit boek. Tevreden, vrolijk en met een warm gevoel heb ik dit boek uitgelezen.
Vijf zilveren vissen… euh ik bedoel vijf gouden sterren geef ik aan Einstein de Pinguïn!

Meer recensies van MarieQuickboots